VHDL spel: LED - knappen Push spelet Instructable (2 / 7 steg)
Steg 2: Översikt och uppdelning av VHDL moduler
VHDL bakom detta spel kan delas in i två olika länder: visar status och vänta staten. Tanken bakom display staten är att ta en signal och utgång en varm ledde för en viss tid. Lätt nog rätt? För detta förfarande kommer vi att behöva en LFSR, counter och multiplexer (MUX). Längst ner på denna sida är en förklaring av varje komponent och bifogat är vhd-filen för varje.
Dessutom är tillståndet vänta ännu enklare! Vänta staten måste kunna ta ett värde från LFSR och jämföra det med knappen som skjuts av användaren. Således är tillståndet wait en dekoder som skickar signalen när knappen trycks till respektive LED.
Nedan är en lista över komponenterna och deras funktion för spelet.
LFSR (linjär återkoppling SKIFT Register) - ett block som "slumpmässigt" genererar en rad varje klockcykel. Istället för att ha en fördefinierad uppsättning rörelser, är LFSR ett utmärkt sätt att hålla mönstret pseudo-slumpmässiga. Det nummer som LFSR utgångar motsvarar lysdioden tänds.
Counter - räknarens syfte är att räkna för en viss tid och vidarebefordra en signal när du är klar. Även om det låter enkelt, är det här hjärnan i hela spelet. Räknaren kontrollerar hur länge LED lyser upp och hur länge spelaren har att trycka på motsvarande knapp. Räknaren är oerhört viktigt eftersom den är ansluten till statligt display och vänta.
Multiplexer (för tillståndet display) - denna modul i displayen tillstånd måste kunna spara det givna talet från LFSR och display som nummer på lamporna så länge disken kommer. När räknaren är gjort, kommer mux Visa något på lysdioderna.
Dekoder (för tillståndet wait) – den här modulen är den enklaste av dem alla! Dekoderns funktion är att få ett nummer från LFSR och kontrollera om rätt knapp trycks av användaren. Om knappen och nummer matchar, utdata en gör om signal. Detta gör spelet att cykla igen och Visa en ny LED.