VR Door säkerhet (3 / 5 steg)
Steg 3: Skriva koden
För att skriva denna kod, är det första steget att ta vårt stepper bibliotek. Vi kan hitta där bibliotek ingår i VR skalet genom att hitta #include"EasyVR.h". Nästa vi in våra globala variabler för våra stepper pins, LED stift, våra stepper kontrollfunktion, senast position (lpos) och vår nystartade variabel (p).
I våra setup-funktionen, kommer vi nästa, tilldela alla våra digitala pins som resultat och ställa in hastigheten på våra stegmotor. 60 är en fart som jag valde att svara snabbt, men också upprätthålla noggrannhet.
VR shell koden bedriver många följetong och birdge anslutningstester i följande område. För att lägga till kött från vår kod, bläddra ner tills du ser en kallelse för en funktion som heter "Ogiltig action()". Det är där vi tilldela uppgifter för arduino när vissa röstkommandon känns igen av EasyVR 2.0 sköld. Den första delen av koden är att lysa grönt ledde på system start-up. Detta skrivs att startas när dörren är olåst. Som ni kan se, kommer variabeln "p" bara vara lika med noll första gången funktionen är loopas.
Grupp 0, som är det utlösande ordet "dörr" har redan angetts av shell koden att leda in i grupp 1. Detta innebär att låsa dörren, en användare skulle säga "dörr":: pausa:: "lock".
Bläddra ner till grupp 1, kan vi se våra "lock" och "låsa upp" ärende uttalanden. Om användaren försöker att låsa upp dörren och dörren är redan upplåst, den gula lampan tänds under en kort period, sedan släcka. Samma är sant för en låst dörr med tanke på kommandot "lock". När kommandot lås ges till en olåst dörr, genom kommer att rotera * grader * steg. deg är variabeln till min rotation constraint (90 grader) dividerat med min motor grader per steg förhållande. Den upplysta LED kommer att byta från grönt till rött.
Och det är. Vår smutsiga arbete är klar.