K'Nex Fruit Machine (Mark 2)
Introduktion
Detta är en fungerande frukt maskin som har blivit nästan helt från K'Nex - endast icke-K'Nex komponenterna är etiketterna och två små gummiband. Ingen av K'Nex bitar har ändrats på något sätt.
Något mindre än min första version, det används K'Nex bollar i stället för stora plast play-pit dem och innehåller olika designförbättringar.
Detta Instructable ger inte instruktioner för att bygga maskinen. Det är snarare avsett som ett fordon att demonstrera de olika K'Nex tekniker som använts och vilken typ av problem som kan uppstå när du skapar något nytt.
Maskinen är helt enkelt för komplex som skall omfattas av stegvisa instruktioner, men vägledningen kan ges för potentiella konstruktörer!
Arbetssätt
Ett spel är startat genom att sätta in en boll i spåret överst höger i maskinen. Det finns ingen kontroll som en boll har varit infogas, eftersom spelaren kan när som helst störa hjulen att garantera en vinst om de verkligen vill fuska (men detta kan vara en framtida förbättring). Om bollen reserven är full, Vendes infogade bollen väg till en "cash" låda på maskinens undersida. Handtaget är sedan försiktigt drog. Detta vindar upp spelet timern, höjer betala ut vaggan (som spärrarna i position), orsakar någon betalat ut bollar att ersättas från reserven för boll, och snurrar sedan in tre hjulen. Manöverhandtaget släpps sedan av spelaren, och detta börjar spelet timern. Efter ca 4 sekunder, den första hjuls bromsen är utsläppt, och detta följs på om en sekunds intervall av andra och tredje hjul bromsarna.
En andra eller så senare, betala ut vaggan sänks. Varje siffra på hjulen har en kortplats samband med det, ju högre värde av siffran ju djupare facket. Vaggan faller på djupet av den grundaste slot. Det finns tre spakar på baksidan av maskinen som lyfts av kedjor, första släppa två bollar, de släppa två mer, och den tredje fyra mer. En vinst på två bollar orsakar första spaken ska hävas; en seger av fyra bollar orsakar andra spaken ska hävas för, och en vinst på åtta bollar lyfter alla tre spakar. Det finns en fjärde baxa mellan åttonde och nionde bollar som lyfts alltid bara i början av varje spel - detta är hur betalas ut bollar ersätts.
K'Nex tekniker som används
Ramen och betala ut vagga ramen för maskinen behövde vara stark - maskinen är mycket tung och måste inte kollapsar när flyttas runt. Betala ut vaggan måste också, inte snedvrida, eftersom om sin nedgång begränsas endast av den vänstra rullen, det måste falla samma avstånd som när begränsas av bara rätt rulle. Vägen runt detta var form kuber där varje av de sex ansiktena hade en diagonal spö och mittemot ansikten hade dessa diagonal spön går i olika riktningar, vilket resulterar i en mycket stark struktur. Timer A tidtagningsanordning krävdes för spel cykeln: hjulen måste vara spunnet, den första rullen måste sedan stopp, då den andra rullen, och sedan tredje. I min första frukt maskin konstruerade jag min egen ratchet. Det fungerade, men det var svag och klumpig. Sedan upptäckte jag att det fanns en K'Nex ratchet, och jag fick några. Det är en lysande design: det är lätt att se hur det fungerar men man undrar hur någon trodde något så enkelt och så duktig. Har en titt på en.
En cam byggdes från vita kontakter och vita stavar. Varje koppling var ansluten till den intilliggande med vita stavar mitt emot varandra, och dessa var stapplade längs församlingen. Ta en titt på bilderna. Resultatet blev en styv cylinder, och detta användes inte bara vinden upp timern utan att kontrollera rulle bromsar också. Bräckliga bollar om K'Nex bollar är tillåtna att krascha in i varandra, särskilt från en höjd, de två halvorna tenderar att faller isär. När en boll flödar över reservatet bollen, faller det ner en ränna som är översållad med stavar så att bollen är ständigt omdirigeras när det faller, sätt begränsa sin hastighet av nedstigningen. Kontakt och Rod bifogad fil om en stång är kopplad till en kontakt och dras från det med någon kraft, kommer det knäppa ut. Genom att infoga en grön stav båda sidor av anslutningen, kopplingen är mycket starkare, eftersom böjning av kontakt antingen-sidan om kopplingen är kraftigt reducerat. Denna teknik var krävs där handtaget drog ner reel-spinning spaken.
Stark spakar A spak som är en kontakt tjock är mycket flexibel. En av spakarna i denna maskin (en som används för att snurra hjulen) behövs för att vara starka och styva, och gjordes upp till sex kontakter tjock (med blå stavar tvären brukade klämma dem tillsammans). Resultatet blev en tung, chunky hävstång som aldrig skulle falla i bitar. Denna teknik var inte lämpligt för handtag på grund av den resulterande vikten.
Spjäll
Betala ut vaggan behövs sjunka långsamt, och en rad redskap och ett svänghjul, kombinerat med en K'Nex ratchet, användes att dämpa nedgången av vaggan. Problemet var att om vaggan föll för fort, den halkade förbi begränsande stavarna på hjulen.Betala ut vaggan Release betala ut vaggan är tung på grund av sin styva struktur. Det släpps i slutet av spelet cykeln av timern, då de resterande förmåga är minimal (den drivs av två K'Nex gummiband).
Problemet var hur man använder en liten kraft för att släppa en tung vikt. Den teknik som används var att använda en hävstång som under sin egen vikt, skulle falla så att fart olåsta vaggan, att återställa när handtaget drogs. Allt som krävdes var att låta denna spaken falla, och detta uppnåddes genom att skjuta (horisontellt) staven som det vilade. Friktionen är minimal och det finns tillräckligt med kraft för resterande i timern att glida staven.
Poängen här är att nästan all energi för vagga-utgåvan är levereras av spelaren när handtaget dras, och inte genom den timer. Ytterligare detaljer för teknikerna som kommer att levereras på begäran.
Slumpmässighet
Slumpmässigheten i spin skapas i princip på två sätt. För det första startar spelet-timern inte förrän handtaget har släppts, då hjulen har redan börjat snurra. Varje försening i att släppa handtaget kommer att resultera i en något längre spin än om handtaget släpptes förr. För det andra om handtaget dras med mer kraft hjulen kommer att snurra lite snabbare, eftersom reel-spinnare får mer fart. Dock om handtaget dras för hårt, kommer att det falla i bitar! Om ett barn vill använda maskinen, krävs vissa undervisning...
Problem som uppstått
Det fanns inte för många problem som uppstått under byggandet av maskinen (som startade den 6: e juli - bara fem veckor sedan). Dessa är de som tänker:
Skala
När man bygger en reducerad storlek version på en maskin med K'Nex, finns det mindre utrymme för att uppnå nödvändiga längder och avstånd. Till exempel i en stor maskin där en stav av längd, säger, 328mm erfordras, längder 326½mm och 333mm kan uppnås (se om du kan räkna ut hur, med tanke på att de verkliga längderna av K'Nex stavar är 17½, 33, 55, 86, 130 och 192 mm, med kontakter som kräver 10mm) - förmodligen en godtagbar avvikelse. Med en mindre maskin, en target längd 100 mm kan krävas, men endast 92½mm och 108mm kan uppnås, en avvikelse vilket sannolikt inte skulle fungera.Detta orsakade problem, men enda återstående är att handtaget måste dras i två etapper. En mild dra krävs som reel spinnare engagera och hjulen bosätta sig i position, följt av en avslutande starkare dra. Jag ville verkligen reel spinnare vara 2 eller 3 mm längre, men jag var inte kunna uppnå detta utan att äventyra deras styrka. Det finns utrymme här för framtida förbättringar.
Ball utbuktning
När bollarna byttes ut efter en 8-ball vinna, rusa av bollar ibland orsakat en utbuktning i de ledande åttana. Detta löstes genom att infoga några gula spön så att en stigande boll skulle hämmas och upphov längre.Svag handtag
En annan var att handtaget ibland föll i bitar! Handtaget måste lyfta betala ut vaggan, avveckla spelet timern och starta på hjulen, vilket kräver en viss mängd kraft. Handtaget har ett kvadratiska tvärsnitt från blå och lila kontakter ansluten med vita stavar, och genom att stärka dessa med vita kontakter hela vägen runt (med gröna stavar), handtaget var mycket starkare än tidigare (ta en titt på bilden). Dock om det var slet hårt skulle fortfarande falla i bitar! Problemet är att ett starkare handtag skulle vara mycket tyngre och detta skulle medföra ytterligare problem. Aktuella handtaget är lämplig för ändamålet.
Betala ut vaggan
Ett fel uppstod när betala ut vaggan släpptes. Det föll ner med för mycket kraft även om det var den minsta kraft som krävs, och detta resulterade i de vertikala slot-testning spakar rutscha begränsande stavarna på hjulen. Detta problem löstes genom dämpning nedgången av vaggan med en växellåda med ett svänghjul, än en gång att dra nytta av en K'Nex ratchet. Du kan se i bilder.Olösta problem
Som med alla nyligen utvecklade maskinen, det finns fortfarande några problem som måste lösas, och det kommer utan tvivel att andra områden för förbättringar.
Etiketter, som monterades idag, är lite för breda, orsakar rullen bromsar för att gnida lite på sidorna. Detta är en trivial fix, som kräver bara ett par saxar.
Betala ut vaggan släpps nu en halv sekund för tidigt, vilket innebär att om den tredje rullen tar tid att lösa det kan hamna mellan två symboler. Detta blir också en enkel fix.
Mycket ibland stoppar en rulle mellan två symboler. Det händer mycket sällan och ingen fix framgår för närvarande, men det körs en bakgrundsaktivitet i min hjärna...