14. & AR, New York City (10 / 12 steg)
Steg 10: 3D tillgångar
Fotogrammetri
Fotogrammetri är vetenskap, teknik och konst för att få tillförlitlig information från icke-kontakt imaging och andra sensorsystem om jorden och dess miljö, och andra fysiska objekt och processer genom inspelning, mäta, analysera och representation. I det här fallet används fotogrammetri för att skapa 3D-modeller från flera fotografier tagna i olika vinklar.
Fotografiska Input
Autodesk 123D fånga kan användas för grundläggande geometri extraktion från en mobil enhet
Autodesk Memento Autodesk Memento är den enklaste lösningen för stationära geometri utvinning VisualSfM
En kraftfull opensorce core photogremmtry sollution är VisualSfM. Använda den för att utföra punkt cloud tät återuppbyggnad
VisualSfM menyn > Arkiv > öppna + flera bilder
Menyn > SfM > parvisa matchande > Beräkna saknas matcher
Menyn > SfM > konstruera Sparse (beräkna 3D rekonstruktion)
Menyn > SfM > rekonstruera tät (kör tät rekonstruktion)
Välj plats för MVS = File_Name_Dense_Reconstuction
Importera data till MeshLab att omvandla punktmoln till poly mesh
Se Mister s. MeshLab Tutorials
MeshLab menyn > Fil > Importera maska = Dense_Reconstuction.ply
Markera och ta bort punkter som inte är föremål för intresse
Menyn > Filter > provtagning > Mesh inslag delsampling = ~ 50%
Menyn > Filter > Remeshing, förenkling och återuppbyggnad > ytan återuppbyggnad: Poisson:
• Octree djup = ~ 11,
• Problemlösaren klyftan = ~ 10
Menyn > Fil > Spara projekt som:
• Poisson maska = File_Name_Poisson_Mesh.obj
• Projektet = filnamn. MLP
Menyn > Filter > Val > Välj ansikten med kanterna längre än
• Kanten tröskel = TBD
Ta bort valda ansikten
Menyn > Filter > Remeshing, förenkling och återuppbyggnad > kvadratiska kanten kollaps
• Decimering = ~ 20 000
Menyn > Arkiv > Exportera maska = File_Name_Poisson_Mesh.obj
Autodesk Maya menyn > Import = File_Name_Poisson_Mesh.obj
Modeling menyn > UV > automatisk
Menyn > Exportera = File_Name.obj
MeshLab menyn > Importera maska = File_Name.obj
Menyn > Filter > texturering
• Överföring Vertex attribut till textur (mellan två maskor)
• Källa maska = Dense_Reconstruction
• Mål maska = File_Name.obj
Menyn > Arkiv > Exportera maska = File_Name.obj
Maya-menyn > Import = File_Name.obj (med File_Name.mtl och File_Name_color.png
Hypershade > Skapa ny Lambert
Avbilda en fil nod till attributet färg
Tilldela File_Name_color.png
Tilldela Mesh Lambert Material
Visa menyn > skuggning > hårdvara texturering
Rotera X = 180
Menyn > Exportera = File_Name.obj
Se Ändra OBJ ovan att fortsätta att AR