3D tryckt ställningar för cellkultur (12 / 12 steg)
Steg 12: Vad inspirerade mig...
KONSTNÄREN UTTALANDE
Det finns en intelligens bortom vår förståelse i mysteriet med livet och hur den mänskliga kroppen bildas. Jag har alltid använt kroppen i mitt arbete, och skapa konstverk med teknik för att utforska med det innebär att vara människa. De senaste åren har jag arbetat med generativ konst, som är vid programmering och matematik definierar de regler eller funktioner av konstverk och skapar mycket av designen på egen hand när detta program är etablerad. Naturen ger de finaste exemplen på generativ konst - vi kan titta på det gyllene snittet i växter och människor. Jag var att skapa konstverk med parametriska och generativa digital design att skapa formulär, men det kändes som det var något jag kan peka inneboende med mer mystik och överraskningar i den verkliga världen. Så jag tittade i kroppen, på hur celler artikulera i olika former - vad gör en cell blir ett bultande hjärta, hud eller ben.
Det kändes helt dras till ben. Ben är den struktur och stiftelsen som stöder våra kroppar och ge skydd, den lagrar mineraler och energi, producerar blodkroppar, spelar en viktig roll i att skydda kroppen mot infektioner och gör att vi kan flytta. Vad vi vanligtvis inte tänker på är att Ben är en mycket dynamisk organ som ständigt remodeling och ändra form på att anpassa sig till de dagliga styrkorna konstruktionsteknisk. Det verkar så fast, men är så mycket levande och ständigt föränderliga. Ben utgör också levande och vad finns kvar efter döden. De kan vara både levande och finns inanimately. De är ett material av liv och ett material som var historiskt brukade göra verktyg, tillbehör, konst och religiösa föremål.
Som jag var att utforska regenerativ medicin, studerade jag ben, medicinska implantat design och additiv tillverkning. Jag har gjort 3d tryckta konstverk av många olika typer av ben och har nu vänt mitt fokus till den mänskliga handen. De mest kända mänskliga ben är händer och dödskallar. Vi uttrycka oss genom våra händer och våra händer som verktyg.
Detta projekt är känslomässigt för mig. Jag har arbetat med Riley och vissa mycket speciella barn med nacke skillnader, volontärarbete för att tillhandahålla anpassade låg kostnad 3D tryckt protetik till dem genom superhjälte Cyborgs, Kid Mob och E-aktivera. Det arbete som jag gör med dem inspirerar mina mönster och vice versa. Jag också justera detta arbete så mycket som möjligt och bidragande till Luke Hand projektet. Också, Lisa, min nära vän från barndomen har kämpat PH, en dödlig sjukdom i 8 år. Hon är en ung, levande, vacker kvinna med en ljusa anda som inte kunde ta emot en välbehövlig lungtransplantation eftersom medicinen som håller henne vid liv orsakade ärrbildning i hennes benmärg, äventyrar produktionen av blodkroppar och orsakar kraftig blödning. De alla inspirerar mitt arbete.
De långtgående konsekvenserna för spekulativa designarbetet som jag gör med växande ben kan potentiellt hjälpa människor som Lisa och personer med delgrunden skillnader i framöver. Utformningen av handen var inspirerad av lem regenerering, tissue engineering forskningsstudier på att skapa biomimetiska människoliknande hand som hittade virkade ligament och senor efterliknar funktionerna i den mänskliga handen. Denna forskning, tillsammans med ljus viktning protetik för Rileys arm med sin valda design, inspirerade mig att utforma en hand som införlivade Skanna data från kvinnlig hand ben med virkade spetsar handske design. Denna spekulativa design är inte bara estetiskt intressant, men tillåter en potentiell implantat att integreras med och ansluten till befintliga biologiska funktioner.
Som konstverk, men separeras dessa celler från kroppen utan avsikt att gå tillbaka in i kroppen.
En stor del av detta konstverk som jag skapar är de celler som används. Jag anser att vad betyder det för denna specifika att ha mänskliga celler växer och sprider sig utanför kroppen. Min mor var en forskare och jag växte upp i labbet med henne. Jag känner mig inspirerad av henne när jag gör denna typ av arbete. Hon har gått bort nu, men jag anser vad skulle det innebära om jag kunde använda hennes cancerceller i detta stycke? Vad händer om jag använde mina egna celler? Eller ett barn från deras navelsträngsblod. Som i det berömda fallet med HeLa cells, vad innebär det för celler att leva utanför kroppen efter att personen har gått bort?
Förutom medicinska och kosmetiska konsekvenser, anser jag att framtiden för att göra saker med celler som gäller för teknik, konst och design.
Vi är en spännande tid där vi inte längre behöver vända sig till döda material som metall, tyg eller färg du vill göra objekt. Vi kan använda faktiska levande celler och vävnad som material för att bygga med. Cellen, "naturen byggnad block" kan vara den grundläggande strukturella enheten.
Hur skulle världen vara annorlunda om teknik odlades från levande organismer och processer? Vad händer om konst, design och objekt som vi använder varje dag gjordes från levande material? Vilka är konsekvenserna av att använda faktiska levande material för att bygga med? Vad är konsekvenserna av manipulera levande organismer och vad är möjligt uttryck i livet som vi kunde utforska? Bortsett från medicinska och hälso-och nödvändighet, vad är mode och skönhet konsekvenserna, och hur vi kunde göra oss själva som människor?
Vi tar våra liv och våra kroppar till detta arbete och att vara kunnig inom detta område kräver i samarbete med forskare, konstnärer, ingenjörer, teknologer och filosofer. Även om jag är fokuserad på att skapa detta konstverk ur levande ben med fantastiska teamet här på Autodesk just nu, är jag glada att se vart denna fungerar leder i framtiden och vad det betyder för vår framtid. Jag har sett några av konsekvenserna för medicin, biologi, vetenskap, teknik och konst, och även mode och arkeologi. Jag är fast besluten för att fortsätta att kombinera konst, vetenskap och teknik för att utforska framtiden för att göra saker och skapa bilder som hjälper oss att bättre förstå oss själva och varandra. Jag skulle vilja fortsätta att göra denna typ av konstverk och kan se framtida möjligheter med att lägga till hormoner på bestämda tider att uppmuntra intressanta saker inträffa, eller till exempel med mina egna stamceller.
Det är spännande att göra saker vi aldrig trodde var möjligt att göra innan och jag är tacksam över att vara i spetsen för detta som Artist in Residence arbetar med Bio/Nano team på Autodesk. Autodesk är en plats där vi har teknik, programvara och expertis för att ge fälten av regenerativ medicin, konst och design, 3d-utskrifter på mikroskopisk nivå, reality capture, design och medicinsk programvara, och material forskning tillsammans för att göra detta projekt möjligt.
Jag vet inte vad som kommer hända från detta projekt. Kommer cellerna bor? Hur kommer de växer? De följer den 3D tryckt formen eller kommer de föröka bort av form på oväntade sätt? Det kan ta år för denna att växa, cellerna växer inte snabbare än de gör i den mänskliga kroppen. Vänligen kolla tillbaka och se hur projektet växer!