Animatron-6: Kontrollprogrammet för animatörerna (4 / 9 steg)
Steg 4: Grundläggande drag kommandon
ScriptPause är ett enkelt kommando, placeras i detta avsnitt eftersom det är för att pausa för långa tider (relativt sett) mellan kommandona. Dess ScriptOption värde är antalet mikrosekunder att pausa, och läggs till de nuvarande timer-värdet och stirrade i cellen PlayerEndWait(). Som varje spelare får sin tid slice, om den aktuella tiden är mindre än slutet väntetiden, någonting och utförande passerar till nästa skript/player/process.
PlayMove innehåller ett index till flytta bordet, vars motsvarande strängen skickas till den seriella porten för att styra den animatronic servon. Dess valfritt värde används för att förlänga tiden innan spelaren utför igen, för att tillåta servo att flytta och andra processer tid att köra också. Det nästa skriptsteget anges till värdet av ScriptStack().
PlayScript skapar en annan spelare. Som beskrivits, PlayerStep() är inställd på indexvärdet i ScriptDescription() och PlayerEndWait() anges ursprungligen till 0. Observera att det finns inga försök att hålla matriselementen sekventiella. Det kan finnas oanvända spelare poster som skript avsluta mellan aktiva spelare. PlayerStep() värdet 0 anger en oanvänd eller inaktiva spelare.
CallScript liknar PlayScript, men skriptet inte körs parallellt eller i en spelare... Kommandona körs däri sekventiellt i det aktuella skriptet. Detta sker genom att använda kommandot EndScript ScriptStack() värde för att peka till det aktuella skriptet.