Animatron-6: Kontrollprogrammet för animatörerna (5 / 9 steg)
Steg 5: Random (och inte så slumpmässigt) flyttar
RandomMove tar en parameter som representerar ett antal drag att välja från. Sedan, tolken använder en slumpmässig nummergenerator för att välja en av nästa nummer av kommandon. Här igen, används det ScriptStack() värdet, som vart och ett av följande kommandon har värdet här på nästa kommando efter blocket med slumpmässigt utvalda kommandon.
RandomPause använder en slumpmässig nummergenerator ska gå någonstans mellan lägsta och högsta paus tid. Detta är ett specialfall där ScriptDescription() innehåller något annat än ett index till en annan bit av data, men en tid anges i millisekunder.
ActionSeq är inte så mycket ett slumpmässigt kommando, men i verkligheten snarare motsatsen. Det används för att utföra ett block av kommandon i tur och ordning varje gång skriptet anropas. Därför, om det finns fyra kommandon som anges, första gången skriptet kallas, är det första kommandot i blocket körning; fjärde gången skriptet anropas, körs fjärde kommandot; femte gången skriptet anropas, körs första kommandot. Jag använder detta ha animatronic har en konversation, över en slumpmässig tidsperiod. Här igen, används ScriptStack() värdet av ActionSeq kommandot för att hålla reda på vilket kommando som ska köras nästa.