Animatronic Talking julgran - del 1 (13 / 15 steg)
Steg 13: Skriva en bearbetning skiss
Det är utanför omfånget för detta Instructable att visa dig allt som du kan göra med denna typ av robot, men jag kommer att visa dig hur att skicka vissa seriella data till ditt träd att animera det och komma igång att göra din robot prata.
Vi kommer att använda ett par olika bibliotek för denna skiss, seriell bibliotek och ttslib.
Seriella biblioteket kommer med bearbetning, men måste du hämta och installera ttslib. Du kan få det här.
ttslib är ett text till tal bibliotek och använder det gör att vi kan ge vår robot röst.
Hämta filen och helt enkelt packa upp den till mappen Bibliotek i din skissbok. När det är gjort, bör öppen behandling och du kunna se ttslib om du klickar på skiss - Import bibliotek på menyn. Om du inte kan se det där sedan gå tillbaka och försöka igen. (Nära bearbetning mellan försök)
Låt "kom igång. Öppna en ny skiss i behandling, och skriv in följande kod. (Eller du kan ladda ner textfilen och kopiera och klistra in den i en ny skiss)
//import två bibliotekimport guru.ttslib.*;
import processing.serial.*;
ge våra instanser namn
Seriella treePort;
TTS-tts;
ett standardmeddelande
Sträng meddelande = "Ho Ho Ho";
Sträng artikulation = "111546";
void setup() {
starta vår port och också TTS-
treePort = ny Serial(this,Serial.list()[0],9600);
TTS = nya TTS();
följande inställningar styr röst ljudet
tts.setPitch (200);
tts.setPitchRange (20);
tts.setPitchShift (-10.5);
}
void draw() {
Detta blinkar bara lamporna så att det ser som en vanlig träd
treePort.write("7");
Delay(1000);
treePort.write("6");
Delay(1000);
}
void mousePressed() {
öppna ögonen robotar och slutar blinka, lampor på om de var av
treePort.write("73");
Delay(900); dröjsmål att låta ögonen öppna
treePort.write(articulation); skriva den nuvarande artikulation till porten, dvs skicka kommandon
TTS.Speak(Message); tala Meddelandesträngen
}
void keyPressed() {
följande förändringar meddelandet och artikulation när vi trycker på tangenterna
IF(Key=='1') {
artikulation = "111546";
meddelande = "Ho Ho Ho";
}
IF(Key=='2') {
artikulation = "225546";
meddelande = "Merry Christmas!";
}
IF(Key=='3') {
artikulation = "1112546";
meddelande = "Har du varit stygg";
}
IF(Key=='4') {
artikulation = "225546";
meddelande = "Bah humbug!";
}
IF(Key=='5') {
artikulation = "2246";
meddelande = "Vad vill du?";
}
IF(Key=='6') {
artikulation = "26157262756373564";
meddelande = "Jag vill önska er! en Merrrrrry jul! ";
}
IF(Key=='7') {
artikulation = "215363736373546";
meddelande = "Jingle Bells!";
}
}
Gå vidare och köra skissen. Du kommer att märka att vi får ett felmeddelande om mbrola röster inte installeras, oroa dig inte om att vi kommer att titta på fastställande som i nästa steg.
För nu kan du köra denna skiss och höra datorn prata medan ditt träd animerar.
Bara klicka på fönstret om du vill ha honom säga något, att trycka på siffrorna 1-7 kommer att ändra meddelandet och artikulation kommandon som vi skickar till våra robot.
Om du har gjort saker rätt, att din robot utföra något liknande i videon.