Animerade lyktgubbe (4 / 19 steg)
Steg 4: Att fånga drivan
I en traditionell zoetrope, till skillnad från en film projektor, kan varje bildruta av filmen ses på samma gång. En 16-frame film blir i kraft 16 identiska filmer kör sida vid sida, en enskild bildruta otakt med varandra. Det riktiga roligt börjar när du börjar animera figurer som kan gå mellan dessa filmer, successivt arbetar sig runt zoetrope tills de kommer tillbaka sin ursprungliga filmen. Det tillför en helt ny dimension av motion som du inte kan återskapa plattskärm. Så hur åstadkommer man detta?
Svaret är förvånansvärt enkelt. Om du spelar en 15-bildruta-animering i ett 16-slit zoetrope, blir i början av varje efterföljande ram något längre ur synk med den ursprungliga ram, så filmen kommer att visas att glida riktningen rakt emot den zoetrope rotation. Men kommer det fortfarande loop runda till utgångsläget efter ett helt varv, skapa effekten av att ha klev en bildruta i sidled under loppet av en enda slinga. Som om genom ett trollslag, dess granne kommer har trätt in för att ta sin plats och cykeln kan fortsätta!
(Omvänt, om du spelar en 17-bildruta-animering i ett 16-slit zoetrope, visas att precess i samma riktning som den zoetrope rotation. Du kommer att möta problemet med montering den extra RAM i det begränsade utrymmet, dock.)
Genom att kombinera 15-bildruta-animering av en flaxande bat med en 16-bildruta-animering av ett träd, kan vi skapa intrycket av 15 fladdermöss flyger ständigt i en cirkel över huvudet på 16 fast rotade träd. Märka hur där bat skulle ha RAM 16 det har istället bildruta 1 igen, bara skiftat till vänster.
Det finns ingen anledning som du inte kan ha tecken gå in i två olika riktningar i den samma zoetrope. En av de finaste exemplen på detta är Pixars underbara 3D-tryckt zoetrope. Det har gett mig bra idéer för nästa års ännu noggrannare pumpa carving...