Använd "Kraft" för att köra en kontrollerad enhet med en DIY 3D kondensator! (7 / 7 steg)
Steg 7: helikopter
Helikoptern håller i luften genom att snurra sin rotorer på en viss frekvens, som du kan justera för att göra det går högre eller lägre genom att trycka på en joystick. Men vem vill driva på en joystick när du kan använda kraften?
Så vi tog isär fjärrkontrollen (bild 3) och fann att styrspaken som styr upp - glider ner rörelse egentligen bara en metall krets kontakt över dessa kuddar. Ju högre upp den krets du slutför, desto snabbare rotorerna gå.
Lång metall remsan som ser ut som en baklänges L är marken. Vi täckt med eltejp för att undvika att spilla lödtenn på den (förmodligen inte den bästa praxis, men det fungerade i en knipa.)
Sedan såg vi att standard för helikoptern var att snurra sin rotorer på en låg frekvens (inte tillräckligt för att hålla den i luften). Den del som den gröna ledningen är ansluten till är pad som gör rotorerna sluta snurra helt.
Vi experimenterade med jordning olika kuddar tills vi kunde räkna ut vilka som skulle göra helikoptern beter sig på olika sätt. Vi hittade att kuddar till höger, gå upp verkar vara de väsentliga som marken att göra rotorerna snurrar snabbare och snabbare. Så vi lödda några kablar till dessa kuddar (ej på bilden - de var senare unsoldered.)
Den svarta kabeln är ansluten till marken i batterierna i fjärrkontrollen. Vi skulle koppla detta till Arduino marken så att det fanns en gemensam grund mellan fjärrkontrollen och Arduino. Detta sätt Arduino skulle kunna skriva låg till en digital pin, som skulle vara ansluten till en pad genom en lödd tråd, och slutföra olika kretsar beroende på var en knytnäve i sensorn.
Tyvärr under våra experiment tror precis som vi räknat ut hur man använder Serial skicka platsen för en hand till Arduino, vi att vi kort circuited något eller utbränd något i kretskort. Eftersom den är tryckt och inte mycket lättillgängligt, vi kunde inte räkna ut vad som gick fel (styrelsen trodde först att helikoptern ut när det inte var, och sedan vägrade att slå på.) Även om vi inte var slutligen lyckats slutföra våra projekt, är vi ganska säker på att om vi hade en annan avlägsen kontrollerade helikopter att spela med, skulle vi kunna få det att fungera på detta sätt (med lite mer felsökning och lite mer försiktig lödning förstås).
I efterhand, hade en bättre första start förmodligen varit en remote bil. De enklaste som involverar bara på - av-strömbrytare att avgöra om bilen går framåt (ja eller nej - på eller av), bakåt, vänster och höger. Detta verkar enkelt programmerbar handkontroll 3D kapacitiv, även med inte den bästa spacial resolutionen!
Ha kul att komma med egna idéer om vad du gör med denna controller och happy hacking!