Arduino ljus (1 / 4 steg)
Steg 1: Arduino koden
För vår slutliga kod sammanställt vi både .h och .ino filer från separata flikar i arduino utvecklingsmiljön (IDE). Color.h behöver en kod från neopixel biblioteket, vilket framgår av "# include i color.h: .h = huvud--där du sätter klass- eller definitioner för din kod"klass färg"är Objektdefinition för färger." Public"innebär att någon del av hela koden kan använda denna del av objektet färg (i motsats till"privat".) Det "Color()" är ett objekt konstruktor eller skapare. Det kallas av nyckelordet "nya" i koden (se nästa punkt). Det anger startvärdet i Triton, _g och _b till 0,0. Den "färg (flyta r, flyta g, flyta b)" del innebär värdet data typ är en icke-heltal eller bråk, så färgerna från neopixel väljs från något liknande ett färghjul. Nästa uppsättning instruktioner "Färg (float h)" är en annan konstruktor med olika parametrar. Det säger med tanke på en önskad nyans, det ger dig en färg. "case 0" "mål 1" och "mål 2" är de olika alternativ med olika nyanser av rött, grönt och blått. Nu, instruktionerna är att blanda färgerna för att ändra färg. Återigen, "privat" innebär ingen annan kod kan komma åt det, men för detta projekt, det kommer inte göra en skillnad i slutet om det är privat eller offentlig. Detta är ett koncept för att gömma sig uppgifter som kan påverka resultatet mer i det långa loppet; Det är en bra "kodning praktiken." "void checkLimits (") är att se till att värdena för Triton, _g, _b, inom angivet intervall.
I andra .ino-filen: .ino = IDE fil eller projekt. Det är den huvudsakliga arkivera av projektet.
Som nämnts tidigare, betyder "#include" koden använder ett bibliotek från neo-pixel, och "#include"Color.h"" kod använder den andra filen (från ovan) kallas Color.h." Adafruit_NeoPixel strip = Adafruit_NeoPixel (3,7, NEO_GRB + NEO_ KHZ800) "anger objekttypen, så vet datorn"strip"är neopixel och 7 är den PIN-kod du använder för att styra remsan. "void setup (") är den arduino installationen. inom det, "strip.begin" och "strip.show": en ren start för neopixel och initierar alla pixlar till "off". "pinMode (13, OUTPUT)" anger stift 13 till en produktion; Vi kan se den orange lampan blinkar bredvid den PIN-kod. "Färg c1" "färg c2" och "Färg c3" är en förklaring om i princip "Jag vill 3 färgobjekt." "voidloop()" är en evigt loop den Arduinoen utför så färgerna hålla pågår. "Färg new1" "färg new2" och "Färg new3" instansierar använder färg nackdelar