Arduino - TFT-skärm med ikoner och bilder från FLASH-minne (2 / 2 steg)
Steg 2: Bibliotek och skiss
Skissen att rita bitmapparna är ett exempel i "Adafruit_ILI9341_AS" biblioteket bifogas.
Detta bibliotek måste Adafruit_GFX_AS stödjande biblioteket.
Skissen drar grafiska ikoner på skärmen. ikonbilder lagras i FLASH. Du kan lägga till din egen ikonbilder, står i proportion till FLASH utrymmet, UTFT bibliotek -verktyget "ImageConverter565.exe" som ligger inom UTFT biblioteket.
Bildpixlarna lagras i en heltalsmatris med 16-bitars, matrisen skapas genom att importera en bitmappsfil av typen .bmp till programmet ImageConverter565 och spara i .c. Matrisen kan sedan klippa och klistras in från filen .c i filen "Flash_icons.h" som är en del av skiss. Ta en del av den bredd och höjd nummer, Lägg en kommentar framför matrisen.
Titta på exemplet skiss och du kommer att få tanken!