Arduino - TFT uppvisning av bilder från en SD kort (4 / 7 steg)
Steg 4: BMP fil format och grafik overlay
Den gemensamma BMP-formaten är att spara bilden i raster mode underifrån men det grafik och rita fönstersystemet förväntar sig en bild vara dragna toppen ner. Manipulera fil pekare för att dra toppen till botten saktar ner bilden rendering avsevärt, så att den ritade rutin och bibliotek använder hårdvara TFT SGRAM rotation funktionen, detta innebär att vi snabbt kan dra från botten till toppen. Efter plottning är displayen är tillbaka till normala övre vänstra bilden 0,0 orientering.
Om du föredrar visuellt att dra toppen ned Vänd sedan bilden toppen till botten innan du lägger på SD-kortet och använda flaggan "Top-Down" TD_BMP i funktionen i stället för Bottom-Up BU_BMP flagg. Detta har gjorts i sympati med funktionerna i UNO genom att offra en nättare (men större och långsammare) programvara genomförandet och stil för en betydande prestanda fördel! Priset att betala är ett par musklick när du förbereder bilden (bara Vänd vertikalt innan du sparar i Paint).
Visas bilderna är fina och skarpa med starka färger, så skärmdumpar med min webbkamera inte gör det full rättvisa. De råa bitmappsbilderna är mer representativ för vad du vill se på displayen.
GFX standardfunktioner (teckning, text, etc.) kan användas och överdrog på ritade bilder. Som ett trivialt exempel Terminator är ögon gjorda att glöda mer ljust rött i ILI9341_tftbmp demo skissen av plottning ljusa röda cirklar på lämpligt ställe. Färg kan igen användas för att räkna ut koordinaterna när plottning över bilder.