Arduino - TFT uppvisning av bilder från en SD kort (5 / 7 steg)
Steg 5: Raw bitmapp ritning
Det är förvånande hur snabbt den ödmjuka UNO kan rita bilder för SD-kort att skärmen när koden slingorna hålls kort och koncist. Hastigheten är ganska bra när du använder 16-bitars raw-bilder i en TFT format eftersom detta undviker tråkiga omvandling av 24 bitar till 16-bitars ord och endast 2/3 av antalet byte som måste läsas. Faktum är att detta bibliotek och skiss kan hämta en bild från SD-kort och dra det på skärmen på kortare tid än några grafik bibliotek för att bara rensa skärmen...
Biblioteket och skiss har test på den nya 1.6.2 IDE. (som jag har bara märkt har släppts!)
Gränser för ett UNO och endast IDE 1.6.x kommer att skapa på FLASH storlek vi driver en liten nog fil med en enda teckensnitt 2 (eller mindre) läses in. Jag använder optimering nivå -02 som i min Instructable här. för hastighet men standard -Os hjälper en smula med mindre storlek på bekostnad av en 35% hastighetsminskning.
Dessa bibliotek är mycket optimerad version av bibliotek som skapats av andra därmed skivbolaget Adafruit. All grafik ritning funktioner är fortfarande deras under motorhuven ("hood" för läsare i USA). Linjeritning algoritmen har optimerats och går mycket snabbare än den grundläggande Bressenham metoden eftersom den använder det faktum att kort flera pixel horisontell och vertikal linjesegment kan dras mycket snabbare att enskilda pixlar. Den mer ytterligare vinkeln från 45 grader (ingen multipixel linjesegment) desto snabbare en linje kommer att dra. Ett exempel modifierade UTFT grafik test skiss ingår att Visa imponerande hastighet förbättring :-)
Tack för att läsa min Instructables, det har varit glädjande att få sådana positiva feedback. Det meddelande om tjänsten på Instructables verkar vara lite opålitliga av någon anledning, så ibland jag inte se nya inlägg, ha detta i åtanke!
TTFN