Atari Combat: Tank vb 2010 (10 / 18 steg)
Steg 10: Den koden: tank_vs_tank_keyup
nyckeln upp är en hanterare som upptäcker när en tangent släpps
Dubbelklicka på formulär2 och markera verktygsfältet förklaring överst i koden och välj keyup
Lägg till följande kod efter dimensioner:
Välj ärende e.KeyCode
Fallet är = Keys.W
Timer9.Enabled = False ' stannar tank röra sig när w nyckel upp
Fallet är = Keys.S
Timer10.Enabled = False ' stannar tank röra sig när s nyckel upp
Fallet är = Keys.D
Timer11.Enabled = False ' stannar tank röra sig när d nyckel upp
Fallet är = Keys.A
Timer12.Enabled = False ' stannar tank flytta när en nyckel upp
Fallet är = Keys.ControlKey ' skjuter
Om s = 1 då Timer1.Enabled = True "upptäcker om tank1 möta rätt
Om s = 2 sedan Timer2.Enabled = sant "upptäcker om tank1 ansiktet kvar
Om s = 3 då Timer3.Enabled = True "upptäcker om tank1 möta
Om s = 4 sedan Timer4.Enabled = sant "upptäcker om tank1 nedåt
End Select
"vänster tank
Välj ärende e.KeyCode
Fallet är = Keys.Up
Timer13.Enabled = False ' stannar tank flytta när upp nyckel upp
Fallet är = Keys.Down
Timer14.Enabled = False ' stannar tank flytta när ned tangenten upp
Fallet är = Keys.Left
Timer15.Enabled = False ' stannar tank flytta när lämnade nyckeln upp
Fallet är = Keys.Right
Timer16.Enabled = False ' stannar tank flytta när höger knapp upp
Fallet är = Keys.Enter ' skjuter
Om k = 1 då Timer5.Enabled = True "upptäcker om tank2 möta rätt
Om k = 2 sedan Timer6.Enabled = sant "upptäcker om tank2 ansiktet kvar
Om k = 3 då Timer7.Enabled = True "upptäcker om tank2 möta
Om k = 4 sedan Timer8.Enabled = sant "upptäcker om tank1 nedåt
End Select