Atari Combat: Tank vb 2010 (12 / 18 steg)
Steg 12: Koden: keydown
nyckel ner upptäcker om en nyckel ner koden går efter private sub tank_vs_tank_keydown
Välj deklarationerna för blankett 1 koden och välj keydown
Private Sub Tank_VS_Tank_KeyDown(ByVal sender As Object, ByVal e As System.Windows.Forms.KeyEventArgs) hanterar Me.KeyDow
"rätt tank
Välj ärende e.KeyCode
Fallet är = Keys.W ' flyttar tank1 upp och förändringar räknaren till 3 och bilden till tank möter upp
Om tank1. Toppen = Me.Top då Timer9.Enabled = False
s = 3
Timer9.Enabled = sant
Timer10.Enabled = False
Timer11.Enabled = False
Timer12.Enabled = False
tank1. Bild = rt1. Bild
Fallet är = Keys.S ' flyttar tank1 ner och förändringar räknaren till 4 och bilden till tank nedåt
Om tank1. Botten = Me.Bottom då Timer10.Enabled = False
s = 4
Timer10.Enabled = sant
Timer9.Enabled = False
Timer11.Enabled = False
Timer12.Enabled = False
tank1. Bild = rt3. Bild
Fallet är = Keys.D ' flyttar tank1 rätt och ändras räknaren till 1 och bilden till tank ansikte rätt
Om tank1. Höger = Me.Right då Timer11.Enabled = False
s = 1
Timer11.Enabled = sant
Timer9.Enabled = False
Timer10.Enabled = False
Timer12.Enabled = False
tank1. Bild = rt4. Bild
Fallet är = Keys.A ' flyttar tank1 vänster och ändras räknaren till 2 och bilden till tank ansikte vänster
Om tank1. Vänster = Me.Left då Timer12.Enabled = False
s = 2
Timer12.Enabled = sant
Timer9.Enabled = False
Timer10.Enabled = False
Timer11.Enabled = False
tank1. Bild = rt2. Bild
Fallet är = Keys.P
MsgBox ("pausat tryck OK för att fortsätta")
End Select
Ramo. Vänster = tank1. Vänster + 15
Ramo. Toppen = tank1. Topp + 13
För re = 1 till 17
Om tank1. Bounds.IntersectsWith(b(re). Bounds) sedan Timer9.Enabled = False
Om tank1. Bounds.IntersectsWith(b(re). Bounds) sedan Timer10.Enabled = False
Om tank1. Bounds.IntersectsWith(b(re). Bounds) sedan Timer11.Enabled = False
Om tank1. Bounds.IntersectsWith(b(re). Bounds) sedan Timer12.Enabled = False
Om tank1. Bounds.IntersectsWith(b(re). Bounds) sedan rt = sant
Nästa
Om tank1. Top < Me.Top + 15 sedan tank1. Topp + = 6
Om tank1. Botten > Me.Bottom - 35 sedan tank1. Topp-= 6
Om tank1. Höger > Me.Right - 15 sedan tank1. Vänstra-= 6
Om tank1. Vänster < Me.Left + 10 sedan tank1. Vänstra += 6
"vänster tank
Välj ärende e.KeyCode
Fallet är = Keys.Up ' flyttar tank2 upp och förändringar räknaren till 4 och bilden till tank möter upp
k = 4
Timer13.Enabled = sant
Timer14.Enabled = False
Timer15.Enabled = False
Timer16.Enabled = False
tank2. Bild = bt1. Bild
Fallet är = Keys.Down ' flyttar tank2 ner och förändringar räknaren till 3 och bilden till tank nedåt
k = 3
Timer14.Enabled = sant
Timer15.Enabled = False
Timer16.Enabled = False
Timer13.Enabled = False
tank2. Bild = bt3. Bild
Fallet är = Keys.Left ' flyttar tank2 rätt och ändras räknaren till 1 och bilden till tank ansikte rätt
k = 1
Timer15.Enabled = sant
Timer16.Enabled = False
Timer13.Enabled = False
Timer14.Enabled = False
tank2. Bild = bt2. Bild
Fallet är = Keys.Right ' flyttar tank2 vänster och ändras räknaren till 2 och bilden till tank ansikte vänster
k = 2
Timer16.Enabled = sant
Timer13.Enabled = False
Timer14.Enabled = False
Timer15.Enabled = False
tank2. Bild = bt4. Bild
End Select
bamo. Vänster = tank2. Vänster + 15 "förlägger blå ammo
bamo. Toppen = tank2. Topp + 13
För ree = 1 till 17
Om tank2. Bounds.IntersectsWith(b(ree). Bounds) sedan Timer13.Enabled = False ' kontrollerar om tank2 träffar block
Om tank2. Bounds.IntersectsWith(b(ree). Bounds) sedan Timer14.Enabled = False ' kontrollerar om tank2 träffar block
Om tank2. Bounds.IntersectsWith(b(ree). Bounds) sedan Timer15.Enabled = False ' kontrollerar om tank2 träffar block
Om tank2. Bounds.IntersectsWith(b(ree). Bounds) sedan Timer16.Enabled = False ' kontrollerar om tank2 träffar block
Om tank2. Bounds.IntersectsWith(b(ree). Bounds) sedan bt = sant
Nästa
Om rt = sant och bt = sant sedan reset()
Om tank2. Top < Me.Top + 15 sedan tank2. Topp + = 5
Om tank2. Botten > Me.Bottom + 35 sedan tank2. Topp-= 5
Om tank2. Höger > Me.Right - 15 sedan tank2. Vänstra-= 5
Om tank2. Vänster < Me.Left + 5 sedan tank2. Vänstra += 5
End Sub