Att göra en webb-programmerbar, vikt-känsliga ryggsäck (5 / 7 steg)
Steg 5: Batteri
Två skäl som jag arbetar på intrigmakare systemet:
Först:
Det slog mig för en tid sedan som de traditionella sätten att upphakning av elektronik är en stor vägspärr till bredare acceptans av etextiles: för lärare, för massa tillverkare, för DIYers, för konstnärer, och så vidare.
På ett kretskort, kan du dirigera alla kablar noga så de inte röra. Detta är lättare att göra på en hård, fast, 2D kretskortet där du har lyxen att dirigera ledningar under och över kretskortet.
Dock när det gäller sömnad, är tråden sydd till båda sidor av tyg, vilket gör denna typ av routning svårare; Det är i 3D; och hela tyget flyttar; så det blir en röra verkligen snabbt. Vi måste tänka över hur man elektronik och tyg kan bättre samexistera, och jag tror att förenkla och minska antalet anslutningar är ett bra sätt att börja.
Andra:
Programmerbara artefakter kräver fortfarande en relativt skrymmande dator (jag talar om behovet av Maskinvaruportar, tangentbord, programvara, etc. och inte processorn specifikationer). Om jag har en bärbar sak och jag behöver ändra sitt beteende, vore den typiska sättet att sitta ner, tända en redaktör eller utveckling miljö, typ, kompilera, hitta en USB-kabel, Hämta.
Wearables ger oss en fantastisk möjlighet att ompröva denna mycket premiss. Varför kan inte vi program direkt från våra telefoner till exempel? Detta skulle vara awesome särskilt för snabba förändringar. Kan vi ladda ner ett program inbäddad i en målning? Om jag var en museiintendent, kunde jag göra mina besökare lätta upp skjortor beter sig annorlunda beroende på utställningen? Vad skulle det innebära? Hur skulle det vara möjligt?
Jag anser att web-programmerbara wearable knappar är en bra - även om små - steg i möjliggör en mer fotgängare strategi för etextiles.