Att skapa ett universitet Monument och replika brons (14 / 18 steg)
Steg 14: Patina
För det första är hela belagd i Brichwood Casey. Detta fungerar som en mörk underlack. Patina är motsatsen till hur du kan måla en bild. Det är ibland utmanande, men det är viktigt att få ett jämnt skikt över hela. Birchwood gradvis mörkare eller "antikviteter" brons ju längre tid det är kvar på. Vatten stannar den kemiska reaktionen. Ibland, om kemikalien används överdrivet eller vänster på länge kommer det bränna igenom själv och flagna av att skapa ytterligare utmaningar. Hela sköljs med vatten och nu börjar roligt.
För det andra måste hela tråd hjul (pnuematic verktyg) eller hand borstat med mässing borst. Som ni kan se, oxiderar Birchwood Casey snabbt och lämnar en unatractive rost utseende. Detta är tediously bort.
För det tredje är birchwood hand gned tillbaka. Del av arbetet måste göras med ett pnuematic verktyg och scothbrite hjul. Detta lämnar birchwood i fördjupningarna. Områden som kommer att vara lättare som nosen, öron, bröst, ögonen och nosen gnids tillbaka längre. Detta är faktiskt den mest konstnärliga delen av processen för detta viss patina. Med omsorg du kan styra gradering, subtila i vissa områden, aggressiv i andra och övergångar vid behov. Vi ville ge liv till ögon och klor så de var polerad i detta skede. Ibland avslöjar patina del ofullkomliga metall arbete som i detta fall skulle vara reparerat en repatinated. En skicklig patina konstnär kan göra dessa lokala fixar och fortfarande hålla kontinuerlig patina, som kan vara utmanande.
För det fjärde, brons värms till en specifc temperatur med en fackla innan, och som, ferrric nitrat sprutas på skulpturen. Denna kemikalie, beroende på värme och ansökan kan variera från brunt till djupt röd. Det är en otäck kemikalie och kräver en respirator och ventilation. Järn (III) ger en fin värme till den bit som saknas från den grå björkträ. Vi gned tillbaka några fler områden efter den ferric användes för att kontrollera att de stod ut och gav några visuella intriger. Allmänt, traditionella patina som denna mörkare med tiden så det är viktigt att göra saker lite lättare och ibland överdriva kontrast.
Slutligen tillämpas en klarlack. Traditionellt, särskilt med små skulpturer appliceras bara ett vax. Dock detta stycke kommer utanför och utsätts för de delarna, inklusive UV-ljus, som reagerar med patina. Vi valde en permalac klarlack med vax finish. Vax kan appliceras varje år och fungerar som en mer skyddande lager brons. Det också kan slå tillbaka de ibland för refelective klarlack. Både klarlack och vax verkligen ändra djupet och mättnad av färgerna från patina. Det är bra att vara acustomed till detta så de föregående stadierna hanteras korrekt. Vi använde också en Matt spray för att slå tillbaka "hotness" av klarlack innan vaxning skulpturen. För blankt kan döda ett organiskt utseende så valde vi att inte polera vax.