Attiny85 beslut box V2.0 (6 / 8 steg)
Steg 6: Anpassning och sannolikheter
Den gula lampan, som inte var aktiverad i den tidigare versionen, kan nu användas och tolkas som ett "kanske". Detta kan ångras ändra programmet och ta bort lampan, du kan även lägga till en knapp mönster erkännande funktion eller en extra för att inaktivera och aktivera det.
Du kan också ändra sannolikheterna, till exempel, kan du ange rött och grönt (nej och ja) till 40%, och hålla gula (kanske) på 20%. Det gör helt enkelt öka utbudet av elementen i funktionen random och inkludera dem i uttalandena som vilket visas i bilden.
Slumpmässiga funktionen kommer ut något från 0 till den andra variabeln minus 1, vilket innebär att om vi inför 3, kan resultaten vara 0, 1 eller 2 (röd, gul, grön). Genom att införa 5 som den andra variabeln kan vi få 0, 1, 2, 3 eller 4. Vi kan använda en "om"-funktion så 0 eller 1 är erkända som röd (40% chans), 2 gul (20% chans) och 3 eller 4 grön (40% chans).
Att jämföra två variabler i taget kan du använda "||" (Alt + 124), detta är OR, och innebär att om en eller den andra inträffar, kommer att exekveras deklarationerna.