AVR Assembler handledning 11 (1 / 5 steg)

Steg 1: Craps!



I denna tutorial kommer vi endast konstruera den enklaste delen av det slutliga Craps spelet. Detta kallas "The Pass Line" och du kan satsa på det. Du kan lära dig allt du behöver veta om den "pass line" delen av spelet genom att titta på den korta 2 minuten instruktions video jag har bifogat till detta steg.

Vi kommer att bygga en annan 4 siffrig display som kommer att hålla koll på dealerns Cash på samma sätt att vår nuvarande 4-siffrig display håller reda på spelarens kontanter. Dealern börjar med $20 och spelaren börjar med $20 (den totala möjliga pengar i spelet är $9999--maximum av våra 4-siffriga displayer, men vi behöver bara $20 för denna första spelet eller annars skulle det vara tråkiga i extrema och svårt att vinna eller förlora på en anständig tid). Om spelaren tar alla återförsäljare pengar, vinner spelaren. Om spelaren förlorar alla sina pengar vinner dealern.

Hur du vinner eller förlorar pengar? Tja, vet de av er som har spelat Craps, sett folk "shooting dice" på gatan, eller sett det spelade mot kasinot i Vegas, redan. För resten av er, låt mig ge er en kort beskrivning av den "pass line" delen av spelet som vi kommer att kodning idag.

Craps har spelats i hundratals år, går tillbaka till tiden för korstågen. Det spelades av soldaterna i skyttegravarna av andra världskriget, den spelades på gatorna, det spelades i kasinon och spel hallar. Det började med bara passera linjen och alla de andra sakerna lades till det senare. Vi kommer att följa denna samma progression.

Hur pass linjen fungerar är detta. Du gör en insats och sedan du rulla tärningarna. Första kastet kallas "come-out roll". Om du får ett 2 (snake eyes), en 3 (ace deuce) eller en 12 (box cars) på come out roll, du förlorar din satsning och kallas det "craps". Om du rulla 7 (en naturlig) eller en 11 (en yo, eller yo-leven) du vinner. Om du kastar ett annat nummer då blir detta nummer din "point". När en "point" är etablerad fortsätta du att rulla tärningarna med målet att slå punkten igen innan du rullar en 7. Om du får din punkt innan en 7 rullas vinner du jämna pengar. Så vinner en dollar satsning du en dollar från återförsäljare. Om du får en 7 innan din punkt är rullade, detta kallas "sju" och du förlorar din satsning till återförsäljare.

Efter att du börja igen. Plats en satsning på passera linjen och roll tärningarna, 7 eller 11 wins, 2,3 eller 12 förlorar.

Det finns många fler sorters satsningar, "don't pass", "pass odds", "don't pass odds", "come bet", "inte kommer satsa", "fält", "horn", "hårda sätt", etc etc etc. Du kan hitta information här:

http://en.wikipedia.org/wiki/Craps

Som jag sade ovan, för nu, kommer vi bara kodning passera linje del av spelet som är allt de hade förr i tiden när barnen kastar tärningarna mot väggen för varandras lunch pengar och så det är där vi kommer att börja.

Innan vi börjar coding grejer, kan dock bygga dealern cash visas. För detta, jag vill använda en av de större 4-siffriga displayer som du kan få från Sparkfun eller någon annanstans. Jag kommer hädanefter inte att lista material på dessa tutorials. Om du har faktiskt byggt allt hela tiden med mig då vet du redan om att få material och vad de är. Det är meningslöst för mig att lista dem eller hur mycket de kostar.

Så kan ta en av våra prototyper styrelser, en stor 4-siffrig display, en annan ATmega328p att kontrollera att displayen, och bygga det som vi gjorde med dice rullen, och på spelarens display innan. Vi kommer också att fästa rubriker för makt, för programmering och för TWI kommunikation precis som de andra.

Se Steg
Relaterade Ämnen

AVR Assembler handledning 6

Välkommen till Tutorial 6!Dagens handledning kommer att vara kort där vi kommer att utveckla en enkel metod att kommunicera data mellan en atmega328p och en med två portar ansluta dem. Vi kommer ta sedan tärningarna rullen från läraren 4 och registre...

AVR Assembler handledning 8

Välkommen till Tutorial 8!I denna kort tutorial ska vi ta lite av en skenmanöver från att införa nya aspekter av assembler programmering att visa hur man flytta våra prototyper komponenter till ett separat "tryckta" kretskort. Anledningen är att...

AVR Assembler handledning 10

Välkommen till handledning 10!Ledsen att det tog så lång tid för att få denna nästa avbetalning ut men detta är en ganska hektisk tid på året. I alla fall, är här det!Vi har kommit långt och du förmodligen redan är kompetenta nog att skriva många int...

AVR Assembler handledning 5

Idag kommer vi att ta en närmare titt på de olika minnesplatserna i Atmega328p mikrokontroller och se om vi bättre kan förstå hur saker lagras, där de lagras och hur pekare och uppslagstabeller fungerar.Handledningen kommer att delas upp i två delar....

AVR Assembler handledning 3

Välkommen till tutorial nummer 3!Innan vi börjar vill jag göra en filosofisk punkt. Inte vara rädd för att experimentera med kretsar och den kod som vi konstruerar i dessa tutorials. Ändra sladdar runt, lägga till nya komponenter, ta komponenter ut,...

AVR Assembler Tutorial 1

Jag har beslutat att skriva en serie tutorials om hur man skriver assembler program för den Atmega328p som är mikrokontroller används i Arduino. Om människor förblir intresserad fortsätter jag att lägga ut en en vecka eller så tills jag får slut på l...

AVR Assembler Övningsexempel 7

Välkommen till Övningsexempel 7!Idag vi första visar hur du rensar en knappsats och sedan visar hur du använder Analog ingång hamnarna för att kommunicera med knappsatsen.Vi kommer att göra med avbrott och en enda tråd som indata. Vi kommer tråd knap...

AVR Assembler Övningsexempel 9

Välkommen till Övningsexempel 9.Idag kommer vi att visa hur du kan styra både 7-segment display och en 4-siffrig display med våra ATmega328P och AVR assembler kod. I samband med detta får vi ta omvägar till hur du använder stacken för att minska anta...

AVR Assembler Tutorial 2

Denna handledning är en fortsättning på "AVR Assembler Tutorial 1"Om du inte har gått igenom Tutorial 1 bör du sluta nu och göra att man först.I den här guiden kommer vi fortsätta vår studie av assembler programmering av den atmega328p som använ...

AVR Assembler Övningsexempel 4

Välkommen till tutorial nummer 4!I den här guiden kommer vi att bygga en krets som kommer att simulera rullning av två tärningar. Sedan kommer vi först skriva en brute force-program som gör jobbet. Sedan kommer vi förenklar det programmet på olika sä...

En avancerad metod för Arduino & AVR programmering

Detta instructable är ett måste läsa för alla som är bekanta med core AVR chips och Arduino.Tja, mer konkret, när jag läste den instructable kommer du att kunna:1) vet väl skillnaden mellan AVR och Arduino.2) programmering Arduino med WinAVR & använd...

Utveckling styrelsen för Attiny84 mikrokontroller

Detta är en utveckling styrelse för Attiny84 mikrokontroller. Tha Attiny84 chip har 11 pins adresserbara med Arduino IDE, 8k flashminne för lagring av program och 512 byte ram tillgängligt för variablerna stack och program.En funktion av den Attiny84...

Hur man ladda program till en Arduino UNO från Atmel Studio 7

I denna korta Instructable kommer vi att lära sig att ladda ett program till en Arduino UNO ombord med Atmel Studio istället för Arduino IDE. Detta är användbart när du behöver utveckla ett program med fler advance funktioner eller på ett annat språk...

MRETV - Video, ljud och mycket mer från en standard Arduino!

MRETV - Video, ljud och mycket mer från en standard Arduino!Nu uppdaterad för Arduino 1.6.6 November 2015!Använd endast två resistorer och två dioder för att generera full skärm video. Text 47 x 29 8 x 8 tecken, dubbla vertikala upplösningen (47 x 57...

Älskling, jag krympte Arduino: flytta från Arduino till ATtiny och skriva din kod i ren AVR-C

Arduino är en stor hård- och mjukvaruplattform, men med alla dess funktioner är det också lite uppsvälld och ofta behöver du bara en liten del av alla funktioner. Projektet kräver ibland för att ha mindre och billigare enheter. Vad du behöver är ATti...

65xx teknik-församlingen språk programmering med W65C02SXB-handledning 1

Western Design Center (WDC) har beslutat att skriva en serie tutorials på hur du kommer igång med vår 65xx teknik och hur man skriver assembler program för 65xx familjen för ICs. Denna handledning kommer att baseras på använda det Standard W65C02 chi...

AVR fuse grunderna: kör en avr med en extern klocka

säkringar är bland de svåraste ämnen som jag stött på samtidigt lära sig om programmering microcontrollers. Även efter att söka och läsa flitigt, kunde jag fortfarande inte lyckas rensa mitt begrepp om dem. Men sedan jag började lära dem ta en i tage...

AVR programmering med Arduino, AVRdude och AVR-gcc

AVR är en gemensam, billig typ av mikro-controller som kan verka skrämmande att arbeta med, men oroa dig inte! När du har Ställ in grundläggande kunskap och kan de bli inte bara nyttigt, men viktigt att nya projektidéer som du drömmer upp!Denna handl...

Idiot's Guide till programmering AVR: s på de billiga (med Arduino IDE!)

Mikrokontroller är, utan tvekan, fantastiska små saker. De är mångsidiga, kraftfull och mycket små. Tyvärr, den sistnämnda drag också delas av både min plånbok och mina kunskaper i programmering. Min förståelse av C är dålig, och jag har knappt råd a...