AVR Assembler handledning 11 (3 / 5 steg)
Steg 3: Programmet disposition
Hur koden kommer att fungera för våra spel är vi kommer att hålla tärningarna roller som master och lägga till återförsäljare displayen som en ytterligare slav. Dice rullen kommer att styra spelet och det kommer att skicka de resulterande förändringarna kontant till givaren och spelaren visar efter varje kast. För nu har vi bara passera linje satsning är $10 varje gång så vi slipper få alltför komplicerat ännu med spelaren ändra sin insats. Senare, när vi har mekanik arbetar, vi kommer att lägga till en annan styrenhet som kommer att vara en ytterligare mästare som kommer att kontrollera vadslagning och utbetalningarna och vår dice roller kommer att förbli en mästare men endast används för att rulla tärningarna. Detta kommer att tillåta oss att få i TWI skiljedom, kollisioner och andra viktiga aspekter av seriell kommunikation när du har flera masters och slavar. Vi kommer också att lägga ett antal enda 7-siffriga displayer med tryckknappar under dem som gör det möjligt att satsa på andra typer av rullar, men allt som kommer i framtida tutorials. För nu vill vi bara dice rullen som master och två displayerna som slavar. När vi trycker på knappen, koden kommer att besluta om utbetalning en naturlig, ta pengar från en craps eller filial till ett "peka" antal rullar fram till antingen en vinst eller en sju-out.
Låt oss först skriva slav rutiner. Dessa är enkla i att allt de gör är titta på SDA raden för deras adress, om de kallas de kommer att läsa det nya nummer för att visa och Visa den. Det är allt! De har inte ens att prata tillbaka till master sedan befälhavaren kommer att hålla reda på deras summor och gör alla utbetalning beräkningar innan du uppdaterar dem. I framtiden handledning kommer vi att ha slavar skriver tillbaka till master (till exempel när vi har enda 7-siffriga displayer med tryckknappar för satsningen, de kommer att behöva berätta master hur mycket att satsa på varje skärm och så vi kommer att ta itu med dem med en adress + läsa samtal med master i "master mottagare mode") men vi kommer att få det i vederbörligt tid.
För nu är allt igång med tärningarna rulla knappen följt av en beräkning eller ytterligare knapptryckningar och slutligen ett meddelande till varje skärmar med deras nya summor. Det blir ett test efter varje utbetalning till avgöra om spelaren har vunnit eller förlorat, med andra ord, om återförsäljaren kontanter blir noll efter ett kast, eller om spelaren kontanter blir noll efter ett kast (varken givaren eller spelaren kan gå negativ eftersom de bara kommer att tillåtas att bet $10 eller så vad är vänster om det är mindre än $10).
Så det är hur det kommer att fungera. Låt oss få kodning.