AVR Assembler handledning 11 (4 / 5 steg)
Steg 4: Master kommunikation kod
Nu kan vi skriva rutinen kommunikation dice rullen. Det är också nästan identisk med den som vi skrev förra gången förutom att vi kommer att kommunicera med två olika slavar i stället för bara en. Observera att vi använder en annan adress för varje slavar. Du bör ändra koden själv och sedan helt enkelt testa det med varje adress och se till att det fungerar precis som senaste handledning utom med varje separat display.
Jag kommer att koppla koden för varje komponent som bara visar resultatet av rullen så att den kan användas att få displayerna fungerar och kontrollera ledningarna.
Coding spelet introducerar något nytt assembler kommandon eller AVR microcontroller komponenter och så jag inte känner att jag måste gå igenom det rad-för-rad. Du har förmodligen märkt att när vi introducerar något nytt jag går igenom varje rad i minsta detalj till punkten av irriterande du om inte sätta dig att sova. Å andra sidan kommer jag inte göra det om det finns inget nytt introduceras. Som är fallet idag. Så jag tror att du är förberedd av nu för att spela med kod, Läs igenom koden, analysera koden, förstå koden, kritisera koden, håna koden och skratta åt killen som skrev koden. Så jag kommer att låta dig gå vidare och göra detta. Det är nästan säkert att du kommer att hitta många ställen du kan förbättra eller förenkla åtminstone vad jag har skrivit.
Jag har, som vanligt, fäst den slutliga versionen av koden för två skärmar och diceroller i nästa steg tillsammans med en video av mig testa med.