BB8 ritning turtle (1 / 1 steg)
Steg 1: BB8 projekt Arduino UNO
ITESM CEM
Julieta Noemí Rivera Fonseca A00908715
María José López Ponce de León A00967886
Luz Beatriz Velázquez Delgado A01165911
Ilse Silva Vázquez A01165927
Gränssnitten Físicas
PROJEKT:
BB-8 SKÖLDPADDA
Star Wars är slutgiltigt verkligen viktigt för många generationer och nu lever vi en ny era i Star Wars Episod VII och hela filmer som produceras under de kommande åren. För detta projekt ville vi skapa något med all den kunskap vi har tack vare kursen och vi ville såklart använda Star Wars tema.
Vår inspiration var alla drawbots vi hitta på Internet, men vi ville också skapa vår egen BB-8 inspirerad av en verklig storlek BB-8 skapad med en Arduino, eftersom ärligt talat, vem älskar inte BB-8? Vi ändra inte det ursprungliga skapandet men för att uppnå den slutliga produkten var verkligen tillfredsställande.
1. Hur fungerar våra BB-8 sköldpadda?
Med hjälp av två stegmotorer gör vi tre hjul flytten och sharpie som drar i golvet drag tack vare en servo använde vi framför våra BB-8 sköldpadda. BB-8 kan rita olika siffror tack vare de olika Arduino koder vi skrev: en cirkel, en triangel och en mandala.
2. delar av vår BB-8 sköldpadda
• Två stegmotorer
• Tre hjul
• En Arduino Uno
• En skärbräda
• En 1 ohms motstånd
• Röd LED strips
• En servo
• Ledningar
• Rund träskiva
• Två polystyren kupoler i olika storlekar
• Två små polystyren kulor i olika storlekar
• En sharpie
• Två 9V batterier med de adaptrar
• Akrylfärg (orange, vitt, svart och grå)
3. ledningar ihop allt:
Lysdiod uppkopplingen 9 volts batteri kabel serie lampor. Och för anslutning av servo görs med Pin och batteri.
4. Arduino koder:
• Mandala:
#include
Servo myservo;
#define E1 5
#define E2 6
#define I1 8
#define I2 9
#define I3 10
#define I4 11
int fin = 0
void setup() {
pinMode (E1, OUTPUT);
pinMode (E2, OUTPUT);
pinMode (I1, OUTPUT);
pinMode (I2, OUTPUT);
pinMode (I3, OUTPUT);
pinMode (I4, OUTPUT);
myservo.attach(3);
}
void loop() {
om (fin == 0) {
myservo.write(5);
Delay(1000);
analogWrite (E1, 255);
analogWrite (E2, 255);
digitalWrite (I1, hög);
digitalWrite (I2, låg);
digitalWrite (I3, låg);
digitalWrite (I4, låg);
Delay(4010);
digitalWrite (I1, låg);
digitalWrite (I2, låg);
digitalWrite (I3, hög);
digitalWrite (I4, låg);
Delay(4010);
digitalWrite (I1, hög);
digitalWrite (I2, låg);
digitalWrite (I3, låg);
digitalWrite (I4, låg);
Delay(4010);
digitalWrite (I1, låg);
digitalWrite (I2, låg);
digitalWrite (I3, hög);
digitalWrite (I4, låg);
Delay(4030);
digitalWrite (I1, hög);
digitalWrite (I2, låg);
digitalWrite (I3, låg);
digitalWrite (I4, låg);
Delay(4010);
digitalWrite (I1, låg);
digitalWrite (I2, låg);
digitalWrite (I3, hög);
digitalWrite (I4, låg);
Delay(4030);
digitalWrite (I1, hög);
digitalWrite (I2, låg);
digitalWrite (I3, låg);
digitalWrite (I4, låg);
Delay(4010);
digitalWrite (I1, låg);
digitalWrite (I2, låg);
digitalWrite (I3, hög);
digitalWrite (I4, låg);
Delay(4030);
fin ++;
}
annat {
myservo.write (90); //Sube Lápiz
digitalWrite (I1, låg);
digitalWrite (I2, låg);
digitalWrite (I3, låg);
digitalWrite (I4, låg);
}
}
• Triangulo:
#include
Servo myservo;
#define E1 5
#define E2 6
#define I1 8
#define I2 9
#define I3 10
#define I4 11
int fin = 0
void setup() {
pinMode (E1, OUTPUT);
pinMode (E2, OUTPUT);
pinMode (I1, OUTPUT);
pinMode (I2, OUTPUT);
pinMode (I3, OUTPUT);
pinMode (I4, OUTPUT);
myservo.attach(3);
}
void loop() {
om (fin == 0) {
myservo.write(5);
Delay(1000);
analogWrite (E1, 255);
analogWrite (E2, 255);
digitalWrite (I1, hög);
digitalWrite (I2, låg);
digitalWrite (I3, hög);
digitalWrite (I4, låg);
Delay(2000);
digitalWrite (I1, hög);
digitalWrite (I2, låg);
digitalWrite (I3, låg);
digitalWrite (I4, låg);
Delay(1500);
digitalWrite (I1, hög);
digitalWrite (I2, låg);
digitalWrite (I3, hög);
digitalWrite (I4, låg);
Delay(2000);
digitalWrite (I1, hög);
digitalWrite (I2, låg);
digitalWrite (I3, låg);
digitalWrite (I4, låg);
Delay(1500);
digitalWrite (I1, hög);
digitalWrite (I2, låg);
digitalWrite (I3, hög);
digitalWrite (I4, låg);
Delay(2000);
digitalWrite (I1, hög);
digitalWrite (I2, låg);
digitalWrite (I3, låg);
digitalWrite (I4, låg);
Delay(1500);
digitalWrite (I1, hög);
digitalWrite (I2, låg);
digitalWrite (I3, hög);
digitalWrite (I4, låg);
Delay(2000);
digitalWrite (I1, hög);
digitalWrite (I2, låg);
digitalWrite (I3, låg);
digitalWrite (I4, låg);
Delay(1500);
fin ++;
} annat {
myservo.write (90); //Sube Lápiz
digitalWrite (I1, låg);
digitalWrite (I2, låg);
digitalWrite (I3, låg);
digitalWrite (I4, låg);
}
}
• Círculo:
#include
Servo myservo;
#define E1 5
#define E2 6
#define I1 8
#define I2 9
#define I3 10
#define I4 11
int fin = 0
void setup() {
pinMode (E1, OUTPUT);
pinMode (E2, OUTPUT);
pinMode (I1, OUTPUT);
pinMode (I2, OUTPUT);
pinMode (I3, OUTPUT);
pinMode (I4, OUTPUT);
myservo.attach(3);
}
void loop() {
om (fin == 0) {
myservo.write(5);
Delay(1000);
analogWrite (E1, 255);
analogWrite (E2, 255);
digitalWrite (I1, hög);
digitalWrite (I2, låg);
digitalWrite (I3, låg);
digitalWrite (I4, låg);
Delay(4010);
digitalWrite (I1, hög);
digitalWrite (I2, låg);
digitalWrite (I3, låg);
digitalWrite (I4, låg);
Delay(2000);
fin ++;
} annat {
myservo.write (90); //Sube Lápiz
digitalWrite (I1, låg);
digitalWrite (I2, låg);
digitalWrite (I3, låg);
digitalWrite (I4, låg);
}
}
5. designa vår BB-8 sköldpadda:
Utformningen av våra BB-8 var riktigt enkelt. Med BB-8 droid designad av sfär som bas vi målade mönster i polystyren kupoler och sätta små kupolen på toppen av den största en. Efter att vi bara lägga till några detaljer med en sharpie och sätta båda ögonen med två små polystyren bollar och för att ge det ljus så vi kan se honom i mörkret vi sätta runt kupolerna LED strips. I slutet täcker vi bakbord med alla kablar och Arduino med största kupolen.
6. vad vi lärt oss:
Det var inte lätt, men vi älskar verkligen det slutliga resultatet. Vi förstår bättre hur stepper motor och servo fungerar och även hur man drar en mer komplicerad figur i golvet, inte bara en enkel en. Naturligtvis hade vi några svåra tider med trådarna när Lysdioderna inte fungerade, men åtminstone vi kan hitta vad som var felet och se hur man fixar det, något som vi lär oss i processen att skapa vår egen BB-8 sköldpadda.
7. avslutande tankar:
Slutgiltigt vi arbetat som ett team och hjälpa varandra i bättre vad vi, eftersom som alltid är en av oss kanske bättre med ledningarna eller koderna, eller kanske med designen, men det är som är det viktiga i ett lag, att hjälpa varandra så att vi kan uppnå vad vi söker. Vi tror att vi kan fortfarande arbeta i koder för att skapa mer komplicerade siffror men vi är riktigt nöjda med den slutliga produkten av vårt sista projekt.
8. gif-filer:
• http://i1373.photobucket.com/albums/ag397/majolpl90/Gif7_zpscrragk1v.gif
• http://i1373.photobucket.com/albums/ag397/majolpl90/Gif3_zpsl5gpxbr7.gif
• http://i1373.photobucket.com/albums/ag397/majolpl90/Gif6_zpszyzx4ll5.gif
• http://i1373.photobucket.com/albums/ag397/majolpl90/Gif2_zpsp8hxv3ld.gif
• http://i1373.photobucket.com/albums/ag397/majolpl90/Gif1_zpsum4wp03j.gif
• http://i1373.photobucket.com/albums/ag397/majolpl90/Gif9_zpslyq27jmo.gif
9. bibliografi:
ASCAS. (2016). Autodesk, bläck. DIY naturlig storlek telefon kontrollerade BB8 Droid. Recuperado el 10 de abril de 2016, de:
Sternchen, C. (2015). YouTube.com. Carrito controlado por vía bluetooth utilizando arduino uno. Recuperado el 13 de abril de 2016, de: https://www.youtube.com/watch?v=D6n69O2XYO0
Scarmenman. (2016). Autodesk, bläck. Arduino Bluetooth kontrolleras RC bil. Recuperado el 13 de abril de 2016, de: