Bilen kontrollerade med PS3-handkontrollen (5 / 5 steg)
Steg 5: Big Finale: upphakning arduino till bilen
Så är varje bil olika. I mitt projekt, jag hade en mycket enkel bil, med endast fyra kontroll alternativ (framåt, bakåt, vänster, höger) och alla dessa tillåts endast ett värde, dvs det var bara en tillåten acceleration. Så skapa kod därefter. Jag använde bara riktningsknapparna på handkontrollen eftersom jag tänkte att det skulle vara enklast. Det är också möjligt att använda accelerometrar för svarvning, styrspakar för framöver, etc. I princip kan du välja vilken kontroll konfiguration du vill. Jag kommer att förklara hur man gör detta inom kort.Men nu måste vi till krok upp arduino till bilen. Min bil hade två motorer. En i ryggen att gå framåt och bakåt, och en främre till drivhjulen. Du måste bestämma hur dessa motorer fungerar. Om de är som min, de kommer att ha två trådar anslutna och du vill ta bort dem och löda kablarna från utgångarna av arduino på dem. Om din bil är olika, kommer inte väl förhoppningsvis det vara alltför svårt att räkna ut.
Nu när vi har wired arduino på bilen, måste vi göra kod att berätta bilen att göra. Som jag nämnde ovan, varierar detta på både dina preferenser, och den enskilda bilen. Så nu kommer jag att presentera en massa kod som blir bra oavsett hur situationen är. Först vill, vi att metoder att läsa knappen ingångarna. Vi kan använda följande:
#define buSelect 0
#define buLAnalog 1
#define buRAnalog 2
#define buStart 3
#define buUp 4
#define buRight 5
#define buDown 6
#define buLeft 7
#define buL2 8
#define buR2 9
#define buL1 10
#define buR1 11
#define buTriangle 12
#define buCircle 13
#define buCross 14
#define buSquare 15
#define buPS 16
Detta returnerar sant om den angivna knappen trycks. Så för min använde jag buUp, buDown, etc.
Om du vill vara finare, och kanske har en uppsättning indatavärden så du kan ha mer än en kraft av acceleration, kan du använda accelerometrar. Dessa är deras metoder:
#define AccelerometerX 0
#define accelerometerY 1
#define AccelerometerZ 2
#define GyrometerZ 3
Värdena för dessa gå från 0 till 1023, med 512 att vara neutral
I alla fall, när du gör det måste du bara berätta arduino att ge utdata på den önskad effekt, och bilen kommer att gå!
Hoppas du har haft denna lilla projekt.