Blender grunderna (2 / 7 steg)
Steg 2: gränssnitt
PLATS:
För det första kommer du att se en pop-up ruta visar versionsnumret, en bild och din senaste projekt. Om du klickar någonstans på skärmen försvinner rutan.
Del av skärmen där du se kuben kallas 3d-vyn.
Du kommer att se en kub i centrum av skärmen. Detta är ett nätobjekt.
På vänster sida, kommer du att se ett genomskinligt objekt med en svart triangel på toppen av den. Detta är din kamera. På höger sida kommer du att se ett objekt som ser ut som en sol, är detta din lampa.
Bredvid 3d-vyn (till höger) hittar du många inställningar och alternativ. Jag lär detta till dig när vi går. Ovanför inställning och alternativ (övre högra hörnet ovanför symbolerna) kommer du att se något som "render lager", "världen", etc. Detta visar dig vad som finns inuti ditt projekt (nätobjekt, kamera, text, lampa, etc.).
På den vänstra sidan av 3d-vyn har du verktygsfältet för där du kan ta i nätobjekt (skapa), ändra platsen för din nätobjekt (omformar), animeringar och många fler...
Under 3d-vyn ser du massor av linjer med nummer under dem. Detta är en tidslinje och det används för animationer.
Det finns en egenskaper panel, som kan nås genom att trycka på N-tangenten på tangentbordet. Denna panel visar storleken på din nätobjekt, läge och mycket mer.
ÖVRIGT:
Blender har "teman" som ändrar färg på din mixer arbetsyta.
Du kan ändra färg, du måste gå till "fil"-"användarinställningar"-"teman"-"förinställningar" och välj som någonsin tema. Du kan också skapa egna anpassade teman. Jag använder temat "Elysiun"
Om du använder ett tangentbord som inte har ett numeriskt tangentbord måste du gå till "fil"-"användarinställningar"-"input"- och på vänster sida ser du "efterlikna numpad". Det finns mer till detta så jag kommer att göra en annan instructable på detta.
NAVIGERING:
Jag använder en iMac så jag kan navigera 3d-vyn med touch-pad på apple magic mus.
MAC:
Om du vill rotera på ett övergripande sätt i 3d-vyn, du måste svepa horisontellt med ett finger.
Om du vill rotera i en vertikal sätt i 3d-vyn, du måste svepa vertikalt med ett finger.
För att flytta i 3d-vyn måste du hålla ned Skift + dra vågrätt och lodrätt i din touch-pad.
Zoom i måste du hålla kontroll och svepa fram på din touch-pad. Zoom - ut måste du svepa bakåt samtidigt som du håller kontroll.
VISNINGAR:
Det finns många typer av vyer som:
SOLID
WIREFRAME
MATERIAL
KONSISTENS
UTFÖRDA
BEGRÄNSNINGSRAMEN
Vi kommer att fokusera på SOLID och UTSMÄLTA åsikter i detta instructable.
Fast är du regelbundna 3d modellering vy. Utförda vyn är din ifyllda modell med belysning färger etc. För att växla mellan dessa vyer måste du gå till panelen ovanför TIDSLINJEN-klicka ikonen, som är bredvid ikonen läge förändras (det blir en cirkel med vit på ena sidan och röda halvvägs)
Din 3D-vy ställs perspektivvy (standard). Om du vill växla till ortografiska måste du trycka 5 på musmattan nummer eller nummer 5 ovan alfabet om du använder inställningarna "efterlikna numpad"