Blender grunderna (3 / 7 steg)
Steg 3: Grunderna - 1 - mesh objekt
Nätobjekt är kuber, kottar, cylindrar, kulor, etc.
I 3d-vyn kommer du se att din kub har tre pilar som har olika färger.
Blå pil - z-axel
Röd pil - x-axeln
Grön pil - y-axeln
För att flytta maskor objekt allt du behöver göra är att markera objektet genom att klicka på det och antingen klicka och ta på av axeln eller tryck på G-knappen och välj axeln X, Y, Z. Det är G + X eller Y eller Z. (G står för hastigt)
Om du vill rotera objektet allt du behöver göra är att välja objekt tryck på R för, markera axeln som du vill rotera den på och slutligen in den vinkel vid vilken det bör roteras. Det är R + X eller Y eller Z + vinkel
SKALNING NÄTOBJEKT:
Om du vill ändra formen på objektet kan du utvidga eller förminska objektet i X-, Y- och z-axeln.
Att skala objektet som helhet - S + storlek (standard skala är 1. Om du anger skalan till 2, blir det dubbelt så stor)
Att skala objektet (X-axel) - S + X + storlek.
Att skala objektet (Y-axel)-S + Y + storlek.
Att skala objektet (Z - axel)-S + Z + storlek.
DUPLICERA NÄTOBJEKT:
Duplicera ett objekt (skapa en exakt kopia av det) är allt du behöver göra trycker på Skift + D (D står för dubblett) + X eller Y eller Z eller G (tryck på G att bara helt enkelt fånga)
VARNING:
Medan duplicera många fel kan förekomma. Om du duplicerar ett objekt och du glömmer att flytta den, kommer att det finnas där det ursprungliga objektet är så ta bort det duplicerade objektet eller ångra (Ctrl + Z - ångra, CONTROL + Skift + Z - gör om)
Att ta in mer nätobjekt:
Det finns många sätt att ta in nätobjekt.
Ett sätt är att gå till verktyget bar Klicka på "skapa" och du kommer att se en lista över nätobjekt. Om du klickar på visas de på en 3d vy över nätet.
Du kan också klicka på SHIFT + A för att få upp menyn där du kan välja vilken typ av nät du vill i din 3d-vy.
För att få tillbaka dina objekt till storlek, rotation eller standardplats gör du följande:
Läge - ALT + G
Rotation - ALT + R
Storlek - ALT + S
Ta bort objekt:
Markera objektet och tryck på X-tangenten.
OBS:
Medan du gör något hot-nycklar (mer som formler eller algoritmer som du gör för att göra något lättare, till exempel het-nyckel G + X eller Y- eller Z där du kan ta objektet) Tryck på nyckeln bara en gång inte hålla tangenterna och göra det.