Blender grunderna (4 / 7 steg)
Steg 4: Grunderna - 2 - redigeringsläge
Jo det är en massa saker som du kan göra i redigeringsläge och jag kommer att introducera dig till det mest grundläggande och jag kommer att göra separata instructables på resten. Redigeringsläge är där du börjar modellera objektet från given uppsättning maskor.
Först:
Du kan gå in i redigeringsläget genom att göra följande:
På tidslinjen visas ett alternativ som kallas "object mode" om du klickar på den kommer att föra en annan lista som har många andra olika lägen. Klicka på "Redigera Mode", när du anger redigeringsläge många av inställningarna objekt läget skulle ha förändrats. Din kub eller mesh kommer att belysas i en orange färg och har små bollar på kanterna. Detta kallas en brytpunkt (plural - hörn). Det finns tre lägen, som du kommer att arbeta med:
Ansikte väljer läge
Kant väljer läge
Vertex väljer läge (standard)
Du kan växla mellan dessa lägen genom att trycka på CTRL + TAB och välja vilket läge eller gå ner ovanför tidslinjen och du kommer att kunna hitta alternativ.
Välj läge bollar på kanterna kommer att försvinna i ansiktet och man prickar i ansiktet på objektet.
I kanten väljer läge bollar kommer att vara borta och kubens kanter markeras.
ATT VÄLJA:
Klicka på de små bollarna i vertex väljer läge.
I kant väljer läge - Klicka på den sida som ska väljas.
Klicka på ansiktet som måste väljas på ansikte väljer läge.
Om du redigera och vill ta bort ett objekt inför, bör du gå till ansikte väljer läge, Välj ansiktet, tryck på X-tangenten och den kommer att fråga dig om du vill ta bort hörnen står inför kanter etc. (du kan också göra detta i vertex eller kant läge men du måste välja sidan av ansiktet och det tar mycket tid).
MODELLERING:
Jag kommer att lära dig 2 grunderna i modellering:
Greppa och modellering
Strängpressning och modellering
ATT TA TAG I:
För att göra greppa modellering allt du behöver göra är att välja ansiktet och ta det (G + X eller Y eller Z). Mesh kommer att utvidga det själv eller krympa sig som du tar tag. Detta är mycket grundläggande modellering av blender.
ATT PRESSA:
För att pressa modellering allt du behöver göra är att välja ett ansikte, kanten eller vertex och tryck E-tangenten, vänsterklicka för att avsluta strängpressning. Att avbryta strängpressning måste du klicka på höger musknapp. Du kan också rotera den extruderade delen (gör detta efter avslutad sprutning), R + X eller Y eller Z + vinkel. Kan du också skala den extruderade delen genom att trycka på S + värde eller dra musen framåt eller bakåt (gör detta efter sprutning).
Jag ger dig några övningar på modellering i slutet av den instructable.