Catan strategiguide (13 / 16 steg)
Steg 13: Midgame
Din strategi kommer att diktera vad dina mål är, men det finns vissa mer allmänna saker du kan ute efter för att göra:
-gå till en hamn. 3:1 portarna är mer värdefulla än de kan visas, eftersom du kan alltid bygga något med någon giv 8 eller mer. Detta är avgörande dodge rånaren och vara produktiva.
-Om du saknar en resurs, hålla ett öga på vem som har det mesta av det. Kort spårning kan du rikta rånaren mest effektivt.
-handel innan du bygger. Om du behöver trä för en väg och får för en lösning, handel för både före utsläppande vägen - din motståndare kan vara mindre benägna att handla du det får när de ser var du ska sätta bosättningen!
-inte handel till bara några kort med banken och inte bygga. Chansen finns, du gör så för en kort du hittar svårt att få och därför andra spelare vet de oproportionerligt kan skada dig med rånaren om de stjäla den.
-bevara saftiga avveckling platser med förnuftig road placering. Låsa upp porten som är avgörande för din strategi tidigt. Inget mer frustrerande än att ha en motståndare slå dig till det.
-överväga att ta en mindre produktiva plats nära en motståndare än en bättre plats från alla, speciellt om de inte har bra alternativ på annat håll. Du kan sedan plocka upp den andra platsen på din fritid medan deras planer är illa skadade.
-Försök att uppnå självförsörjning innan slutspelet, genom att diversifiera dina resurser och/eller genom att säkra en bra hamn. Handel mellan spelare saktar en hel del i slutspelet, och tydlig ledare kommer att svartlistas helt.
-Om du har fler än sju kort på handen i slutet av din tur, det finns en 52% (1-5/6 * 5/6 * 5/6 * 5/6) chans att du som rånade innan du kan spela kort igen. Chansen är 42% om du spelar med 3 spelare istället för 4. Köpa något!
-vara flexibel. Din hand kan utvecklas på ett sätt som gör att du kan dra nytta av en möjlighet att säkra territorium, greppa en port, stärka ditt försvar eller bygga städer, även när det avviker från dina primära mål.
- Commander är en malm hora och det bästa sättet att stoppa dem nekar dem tidiga städer genom att blockera dessa plattor och vägrar att handla dem vad de längtar efter.
-inkräkta på utvecklare och strypa sin produktivitet. Försök inte att handeln dem. malm/vete/får - om du låter dem köpa ett kort varje tur, de ska vinna.
-stjäl obarmhärtigt från producenten och arbete att obalans handen av Smart blockering. Det kan verka meningslöst eftersom de får så många kort, men om du kan hejda flödet av en viktig resurs kan du lämna dem bränna många kort till rånaren och bank och kämpar för att avsluta.
- Explorer strategin störs mest enkelt via blockering, men om inte styrelsen är väl inställd för dem. det är en svag strategi ändå. Noga med att bygga en bosättning mitt deras längsta vägen inte hand segern till någon annan! Ofta du vill att Explorer att hålla den längsta vägen - det är ett bra sätt att hålla andra spelare i schack och tvinga dem att gå ut den hårda vägen.
- Drottningen av får oftast slutar med en galen bricka som drag hos 5 får (som = en utveckling kort med deras får port) när rullade. Du måste stänga av den.
- Catan är inte multiplayer solitaire, och mycket av Skämten runt bordet innebär dissekera andra spelarnas strategier och varför de är en ulv i fårakläder och hur du knappt hänger där, inte ett hot mot någon, och bör behandlas rättvist. Att ständigt vara en åsna är ett bra sätt att få stryk på.
-att ha två motståndare följer samma strategi som varandra ofta tar bort båda dessa spelare från påstående. Du kan uppmuntra detta på olika sätt, alltifrån manipulativa skämt till strategiska kort-handel.