Catan strategiguide (5 / 16 steg)
Steg 5: Utveckling kort
Utveckling-kort (25) fördelningen är följande:
-14 knights (56%)
-5 seger poäng (20%)
-2 monopol (8%)
-2 vägbygge (8%)
-2 år av gott (8%)
Oavsett vad du ritar, som representerar det som en riddare medan det sitter framför dig är en bra idé. Du inte vill att rånaren sitter på ditt kakel, och om du kan avvärja det med en seger-kort, alla desto bättre.
Riddaren: Knights är kraftfull - de skydda din mest värdefulla kakel, blockera andra spelares mest värdefulla plattor, ge dig en gratis kort (så du effektivt bara tillbringade två kort, och förneka en motståndare en!), och få dig i loppet för största armé. Om rånaren är på en av dina brickor, är det nästan alltid rätt att spela en riddare * innan * rullande om du inte har 7 kort (råna någon ger dig 8 kort, så om du sedan rulla en sjua, du förlorar halva ditt kort). Rekommendationer för att placera rånaren är i nästa steg; de följer oavsett om du flyttar den på rulle av en 7 eller genom att spela en riddare.
Vinstpoäng: någon med massor av ospelade utveckling kort framför dem är en farlig motståndare - de har antingen fått massor av eldkraft rockärmen eller är mycket närmare seger än de ser ut.
Monopol: här är där att hålla reda på kort som spelas ut blir ännu viktigare. Catan är en nära perfekt information spel - det är möjligt att veta exakt vad korten är ute, om inte exakt som har fått vad - men i praktiken endast verkliga korträkning hajar kan göra detta. Men du bör uppmärksamma extra tärning rullar när du har ett monopol kort. Alternativt, kika på korthögar resurs - om man blir låg, hit som. En lömska knep är att handel bort kort du planerar att monopolisera senare i din tur. Mest kraftfulla i slutspelet, monopol kort är förmodligen viktigare att skada din motståndare än de är att få dig användbara resurser, så spela dem därför.
Vägbygge: försöker spela upp detta när du har en lösning som är redo att gå i slutet av den. En favorit hand till mig är 2W, 2B, 1BA, 1S och ett RB-kort - bygga 3 vägar då plopping en bosättning på slutet är en stor överraskning sätt att förstöra en annan spelares noggrant fastställda planer för expansion.
År av gott: detta kort är lite av det kärvt (du har spenderat 3 resurskort för att få 2!), men i tidiga spelet kan det vara praktiskt när vissa resurser är svårt att komma med. En hand kan byggas från när du kan lägga två jokertecken till det, och du kan effektivt hålla en 9 kortshand säkert med det. Bra för att få den första staden att få dig i produktionen leder. Mindre användbart senare, men du kan alltid använda den för att köpa en annan utveckling kort.