Cloud gruvan: Digital Sky fångar till CNC stickning - del 2 (Design) (7 / 9 steg)
Steg 7: siluett
När vi talar om mode vi talar främst om av siluett (även om jag hoppas att i slutet av denna serie kan du se att mode är så mycket mer), formen på plagget. Här är del av min process som verkar det bästa stället att integrera vissa 3D-modellering teknik. Hittills har mina händer råkar vara bäst och snabbaste 3D-modellbyggare runt. Jag designar silhuett genom en process som kallas draperingar. Det skapar de mest dramatiska och korrekta resultat jämfört med platta mönster att göra.
Jag råkar vara en av de formgivare som inte rita (a la Coco Chanel). Jag menar, jag kan om jag måste, men jag har tillbringat så mycket tid sömnad att brukar jag låta mina händer gör alla skissa för mig. Jag föredrar att göra eller drapera färdiga plagg, antingen fullt skalutslag eller halv skala. Med denna metod får jag se direkt hur ett tyg beter sig och vad man vill göra och vara. Jag gillar att jobba med materialets inneboende karaktär, utan att tvinga det till former som inte är en del av det är naturen (Charles James, jag talar till dig).
För detta projekt jag tillbringade ungefär fem minuter drapering på en halv storlek form, med hjälp av en tröja skulle sticka som jag trodde nära ungefärlig sista textil. Bland andra influenser, var inspirerad av klippdocka skisser av änglar, taget från verkliga art följt av Tom Tierney. Varför änglar? Jo, är de de som bor i himlen. Drapera kan ses ovan. Dessutom, när jag pratade först med knitteren uttryckte hon sin tristess med den oändliga mängden klädrockar hade hon gjort nyligen (smock = oformliga topp, ofta bärs av dagisbarn att förhindra fläckar under finger målning). Jag ville ge hennes arbete som verkade helt unik, som skulle utmana och vara av intresse för henne.
Jag har fått kännedom om ett par produkter som jag skulle vara intresserad i försökande ute i framtiden även Underbara Designer för 3D visualiseringar och realtid mönster i kraftvärmeverk (som är kompatibel med många Autodesk produkter). och Kroppen Hub för 3D mänskliga modeller och kroppen data. Jag kan tänka mig ta 3D kroppen data från kroppen Hub, och använder dessa modeller för att drapera tyget på praktiskt taget i ett program som underbara Designer. Det skulle vara geni.
För att ta denna idé ett steg vidare, kunde jag föreställa ett hela konstruktionen system där en person som mig som är mus-fobiska och hand-centrerad, skulle kunna drapera i en fullt touch känsliga, virtuell designmiljö. Detta skulle bidra med några idéer som enligt min erfarenhet, är helt nödvändigt för mode och inte redovisas i många 3D-modellering program.
Jag ska presentera två av dessa begrepp kort. Först är lagt till fullhet. Tror att Diors New Look, tror tutus, Tänk veck. Ibland i mode skapar vi former genom att ta bort en liten kil av tyg, eller vika tyget ovanpå sig själv. Vi minskar också delar av ett plagg genom att samla tyg längs en minut dragsko. Detta koncept kallas extra fullhet eftersom vi inte ta bort tyget håller på att göra ett område mindre. Hela fullhet hålls som ett designelement. Det andra begrepp som ett designprogram skulle behöva redovisa är negativa lätthet. Tror leggings, eller atletisk slitage, där de plagget vila storlek är mycket mindre än den storlek som det växer till när den sätts på kroppen. Om ett program kunde tillåter de användaren att definiera stretch, både vertikalt och horisontellt och sedan kunde generera ett mönster baserat på en 3D drapera... Nåväl folk, skulle jag ha mycket mindre att oroa sig i livet.