CNC snickerier del 2: komplexa pussel gerings platt gemensamma
Detta är del två av vår tutorial serie med titeln "Praktiska CNC snickerier." I del två av serien kommer vi att diskutera hur man skapar komplexa pussel gerings platt lederna.
Material: 3/4" blad lager MDO (Medium Density Overlay), fyra tum bitar av trä i en platt arrangemang
Maskin: 3 axel greenBull CNC-maskin
Programvara: AutoCAD (Design), CAMBAM (verktygsmaskiner), Mach3 (Post processor)
Detta är den andra delen i en självstudiekurs om utforma skarven med en CNC-maskin. I detta Instructable kommer vi sammanfatta några av punkterna i videoklippet ovan. Målet är att skapa en mer komplex gemensam än i den föregående videon där vi gjorde en enkel finger gemensamma.
Först ta hänsyn till följande: mängden material kommer att fråga på grund av vibrationer och akta dig för en sawtooth fråga. Du måste se till att din spoilboard är helt platt och dykt upp, och din halva djupet är exakta.
Vi börjar med fyra tum bitar av trä, precis som förra gången, men i en platt arrangemang. Först vi göra designen lite längre (förskjutning av fyra) så det ser ut som en ram, och speglas i rät vinkel. För en mer komplex typ av gemensamt vill vi bara ta en linje och flytta runt och träffa tillbaka på andra hörnet. Du vill se till att det finns tillräckligt hörnen runt som gjorde det möjligt att vara låst på plats. Detta illustreras ytterligare i videon. Med den vanliga typen av gemensamma, skulle du kunna låsa den på plats, men inte dra sönder hela konstruktionen. Härifrån skulle du behöva överväga storleken på bit du kommer att använda. I videon använder vi ¼" så skulle du behöva göra radien av alla hörn 1/8" av en tum. Nu har du en allmän gemensamt.
Det finns dock ett par problem med denna gemensamma. Om du dra linjer visas att leden korsar en gräns som du inte vill att det ska. Du vill arbeta inom torget. Det finns en hel del mönster som kan skapas för att lägga till attraktiva funktioner till hörnet av trä. Vi placera linjer inuti så att vi vet var våra gränser är. När designen har varit förberedd, måste hörnen rundas för storleken på lite (1/8th tum). En gång fullständig, kan vi se finns det en liten bit av ett rum, och pinnfräs måste få genom området, klippa ut och sedan lämna material. Lappa ser också sprött som det kunde bryta lätt, så vi måste öka radien av kurvorna.
Nu gemensamt ser ut som det kommer att vara användbar och inte gå utanför gränsen. Här skapar vi två stycken från den första. Efter båda genereras, vi ska bara pocket första lappar halvvägs igenom trä, den andra kommer att vara halvvägs genom den andra sidan. Detta sätt allt material kan tas bort halvvägs genom skogen, så allt kommer att kunna gifta sig lätt in i andra delen. I den sista videon (del ett) använde vi en nolltolerans mellan fingrarna. I det här fallet vill vi skapa mer utrymme mellan pussel bitar karaktär av geometri. Toleranser sätts i att se till att bitarna kommer att passa väl. Vi kommer att använda. 01" av en tum. Efter sett på toleranser, insåg vi att vi behövde för att justera vissa rader. När speglas, kan vi se den liten beloppet av skillnaden mellan de två stycken när sätta på varandra.
Nästa använde vi kommandot BO för att sätta en polygon att se till att det finns en fin hörna runt kanten. Detta skapar en polygon gräns. Vi avrundade sedan hörnen med cirklar. Vi måste se till att det kommer pocket bitar korrekt vi polygon gränser. För detta använde vi en förskjutning av.25. Efter kasserar in, vi skär ut torget och ersätta den med en rektangel. Här är vi nu kunna spara filen och öppna den i CAMBAM.
Inuti CAMBAM, skapar efter lastning filen, vi ficka för den första delen. Vi väljer polygonen och använda fickan bearbetning drift. Nästa vi måste räkna ut målet djup. På denna punkt måste du mäta själva tjockleken på virket du ska använda. Vår pjäs är.76 så våra mål djup är.38. Efter inställningen target djupet gjorde vi en inre profil (en avslutande profile) för att göra en grov passera för att göra det trevligt och exakt. Kontrollera också att profilen är.38. Det ska finnas 2 utanför profiler. En för en och en för grovbearbetning. Igen, du vill titta på videon för mer exakta instruktioner om allt som görs. Efter avslutad design, är vi redo att producera g-kod och kör maskinen!
Du kommer att märka att vi använder greenLean vertikala för detta viss styckningsdel. Efter bitar färdig, upptäckte vi vi gjorde nog av en tolerans mellan två, så vi var tvungna att justera toleransen ganska lite att se till att de låst in platsen perfekt. Efter justeringen ser du två stycken kunde passa efter en justering av.02.