Design och tillverkning av en böjning-aktiva Pavilion (3 / 8 steg)
Steg 3: Mesh generation
Detta steg kondenserar alla kärnan i projektet. Genom att placera håligheter i rätt platser vi låta materialet att böja i olika riktningar, vilket ger oss möjlighet att täcka alla designytan med våra platta komponenter. Detta skulle inte vara möjligt om vi använde hela ark, som att försöka böja materialet i två riktningar skulle automatiskt leda till mycket hög stress koncentrationer och slutligen misslyckande i bitar.
Från ytan modell måste vi först skapa en diskret mesh version av den. För detta steg har jag exporterat min Fusion 360 modell till IGES och importerade det i Rhino där det också var maskor.
När maska topologi och storleken av de triangulära element är tillfredsställande (kom ihåg att om elementen är för små för de blir mycket svårt att böja!), jag genererade komponenter av avräkning varje triangel till dess inre och reconnecting dessa med quad element. Detta sätt vi sluta med en maska med blandade inslag av trianglar (centrala bitar) och fyrhjulingar som sträcker sig i mellan. En gång monterade trianglar förblir platt, medan fyrhjulingar kommer att ta upp alla böjning.