Design och tillverkning av en böjning-aktiva Pavilion (1 / 8 steg)
Steg 1: Skapa global design
Global design kan utvecklas på många olika sätt och på många olika plattformar. För detta projekt använde jag Fusion 360 och specifikt sculpt verktyg, som visat sig vara mycket intuitivt och lätt att använda. Jag började med en vacker yta som genereras med fyra järnväg kurvor. Detta gav mig ett första utkast till ytan som jag kan senare ändra för att tillgodose särskilda krav som höjd och öppningar. T-splines integrationen i Fusion gör det riktigt enkelt att ändra frihandsfigur ytor och med lite ansträngning jag kunde få ett bra resultat med hjälp av ändring handtagen som du ser i bilden.
Jag valde denna särskilda form eftersom jag ville visa den fulla potentialen av detta system. Dubbel-böjda ytor är notoriskt svåra att bygga, och övergången mellan olika kurvradie (från rätt kupolformad stöd i sadeln av vänster stöd) visar sig vara ännu mer komplex. Ändå var jag redo för utmaningen.