DIY Arduino fjärrkontroll och Lego RC bil! (3 / 11 steg)
Steg 3: 3D-modellering i Autodesk Inventor
Det första steget är att öppna uppfinnare och skapa en ny församling (en Standard.iam). Härifrån ska du klicka på "Skapa" i fönstret "Montera". Skriv i önskat namn för din första sida under "Ny komponentnamn" och önskad lagringsplatsen för det (hålla alla dina delar i samma mapp), och klicka sedan på OK. Klicka någonstans på skärmen och sedan klicka på "Skapa 2D skiss" och klicka någonstans på skärmen för att välja din ritning yta.
För varje del måste du göra är detta och resten i princip samma. Du börjar med att skapa en 2D skiss med linjer och olika former. Så ska du använda sådana verktyg som Dimension, Trim, och begränsningarna som olika mycket, så försök att bli bekant med dem — tro mig, det är det värt.
När du ritar din del, är det viktigt att det bildas i en sluten slinga. Ett exempel på en sluten slinga är om jag skulle ta en bit snöre och fäst varje ände till den andra att bilda en cirkel. Om två ändar inte fästes, strängen kan fortfarande ha en form, men det skulle inte vara i en sluten slinga.
När din skiss är klar, klicka på "Avsluta skiss" och då chef över till kommandot "Djup" under fliken "3D-modellen" – Detta är vad vänder din 2D ytbehandlar in i en 3D-modell. När du har öppnat fönstret extrudering, sväva din mus över kroppen av din skiss. Om du har gjort din skiss korrekt, bör ytan av det ändra färg (mine visas ljusgrå). Om inte, måste du gå tillbaka och redigera din skiss genom att klicka på Avbryt, högerklicka på din skiss och klicka på "Redigera skiss." Om det ändrar färg, men har du satt. Klicka på skissen och uppfinnare visas det som ett 3D-delen. Chansen finns, dock att det finns delar av din skiss som inte är avsedda att vara pressad. Om så är fallet, klicka på dem igen medan du håller CTRL-tangenten. Du kan gå fram och tillbaka att välja alla slutna slingor tills din del är precis som det ska vara, minus dess tjocklek – som kommer härnäst. Eftersom vi är främst laserskärning olika inneslutningen delar från ett enda blad av plast eller akryl, alla delar har samma tjocklek (min var 1/8") — att tjocklek är den vi vill pressa våra 2D-ritningar. Detta är under formuläret "Grader" och "Avstånd" i fönstret "Djup". Skriver i tjocklek med rätt måttenhet och klicka sedan på OK. En gång dess extruderade du inställd! Det är din första 3D pjäs! Klicka nu på "Tillbaka" till höger och du kommer vara tillbaka i er församling och kunna göra en annan del.
Detta är allt du behöver göra dina delar, men om du vill se dina delar samlas (som gör det mycket lättare att visualisera och planera saker), du måste göra lite mer arbete (men jag rekommenderar det och faktiskt ganska enkelt när du får kläm på det). I grund och botten måste du berätta uppfinnare hur delarna bör hålla sig till varandra – detta förhållande kallas en begränsning, och det finns många olika typer uppfinnare har att erbjuda. Det skulle ta ett tag att förklara var och en av dem och deras olika alternativ, men du kan lista ut lika effektivt och mycket snabbare genom att bara spela med den din egen (och det är kul också). Allt du behöver göra är att Öppna fönstret begränsningar (eller tryck CTRL + C), Välj en typ av villkor, klicka på den lilla siffran "1" knappen under "Val" och välj ytan av ett objekt, och sedan klicka på den lilla siffran "2"-knappen och välj ytan av ett andra objekt. Om allt är okej, två objekt ska nu flytta ihop och begränsas, men för begränsningen att förbli, du måste klicka på OK eller tillämpa. Genom att använda olika begränsningar på olika delar av objekten, kan du göra det så att de alla passar ihop utan någon frihet att flytta runt. Den bästa delen av detta är att du kan redigera dina delar medan de är tillsammans (var försiktig, dock, eftersom detta kan ta bort en eller flera av dina begränsningar, men du kan enkelt göra om dem).