DIY Gamer Kit - IR handledning (2 / 5 steg)
Steg 2: Göra animationer
Vi måste göra två animationer: en "Skicka" animation, och en "ta emot" animation. När vi trycker på en Gamer's start-knappen, spelas skicka animeringen upp. När en spelare får en IR signal från en annan Gamer, spelas ta emot animeringen upp. Det ser riktigt cool när du gör något som en våg som flödar från en skärm till en annan. Så ha en lek och ta reda på vad som fungerar bäst för dig!
Här är länken till vår online animatör verktyg:
När du är klar, kopiera animeringen från animatör och klistra in den i din kod. Den bästa stället till lägga den är strax efter den punkt där vi inkluderar biblioteken.
Mycket viktigt, glöm inte att ändra namnet på animationer så att de har unika spel. Vi heter vårt sendAnimation, och receiveAnimation. Måste du också ändra den NUMFRAMES definitionen till något som NUMFRAMESSENDANIMATION och NUMFRAMESRECEIVEANIMATION. Lite lång omständlig, vet vi, men detta gör det möjligt att hålla båda animationer i vår kod. Detta är våra resultat.
#include < Gamer.h >
#include < GamerIR.h >
#include < SoftwareSerial.h >
#define NUMFRAMESSENDANIMATION 12
byte sendAnimation [NUMFRAMESSENDANIMATION] [8] = {
{B00000000,
B00000000,
B00000000,
B00000000,
B00000000,
B00000000,
B00000000,
B11111111},
{B00000000,
B00000000,
B00000000,
B00000000,
B00000000,
B00000000,
B11111111,
B01111110},
{B00000000,
B00000000,
B00000000,
B00000000,
B00000000,
B11111111,
B01111110,
B00111100},
{B00000000,
B00000000,
B00000000,
B00000000,
B11111111,
B01111110,
B00111100,
B00011000},
{B00000000,
B00000000,
B00000000,
B11111111,
B01111110,
B00111100,
B00011000,
B00000000},
{B00000000,
B00000000,
B11111111,
B01111110,
B00111100,
B00011000,
B00000000,
B00000000},
{B00000000,
B11111111,
B01111110,
B00111100,
B00011000,
B00000000,
B00000000,
B00000000},
{B11111111,
B01111110,
B00111100,
B00011000,
B00000000,
B00000000,
B00000000,
B00000000},
{B01111110,
B00111100,
B00011000,
B00000000,
B00000000,
B00000000,
B00000000,
B00000000},
{B00111100,
B00011000,
B00000000,
B00000000,
B00000000,
B00000000,
B00000000,
B00000000},
{B00011000,
B00000000,
B00000000,
B00000000,
B00000000,
B00000000,
B00000000,
B00000000},
{B00000000,
B00000000,
B00000000,
B00000000,
B00000000,
B00000000,
B00000000,
B00000000}};
#define NUMFRAMESRECEIVEANIMATION 12
byte receiveAnimation [NUMFRAMESRECEIVEANIMATION] [8] = {
{B11111111,
B00000000,
B00000000,
B00000000,
B00000000,
B00000000,
B00000000,
B00000000},
{B01111110,
B11111111,
B00000000,
B00000000,
B00000000,
B00000000,
B00000000,
B00000000},
{B00111100,
B01111110,
B11111111,
B00000000,
B00000000,
B00000000,
B00000000,
B00000000},
{B00011000,
B00111100,
B01111110,
B11111111,
B00000000,
B00000000,
B00000000,
B00000000},
{B00000000,
B00011000,
B00111100,
B01111110,
B11111111,
B00000000,
B00000000,
B00000000},
{B00000000,
B00000000,
B00011000,
B00111100,
B01111110,
B11111111,
B00000000,
B00000000},
{B00000000,
B00000000,
B00000000,
B00011000,
B00111100,
B01111110,
B11111111,
B00000000},
{B00000000,
B00000000,
B00000000,
B00000000,
B00011000,
B00111100,
B01111110,
B11111111},
{B00000000,
B00000000,
B00000000,
B00000000,
B00000000,
B00011000,
B00111100,
B01111110},
{B00000000,
B00000000,
B00000000,
B00000000,
B00000000,
B00000000,
B00011000,
B00111100},
{B00000000,
B00000000,
B00000000,
B00000000,
B00000000,
B00000000,
B00000000,
B00011000},
{B00000000,
B00000000,
B00000000,
B00000000,
B00000000,
B00000000,
B00000000,
B00000000}};
Gamer gamer;
GamerIR IR;
void setup() {
Gamer.BEGIN();
}
void loop() {
}