DIY Gamer Kit - IR handledning (4 / 5 steg)
Steg 4: Skicka IR och spela animeringar
Vår sista steget i vår kod är vad som händer inom om uttalanden som vi har skrivit. När du trycker på startknappen, vi spela skicka animeringen och skicka tecknet "h" till den andra Gamer. När tecknet h tas emot via seriella, spelar vi ta emot animeringen.
För att spela vår animation, måste vi använda för loopar. Om du inte har använt dem tidigare, ta en titt på koden som våra animatör spottar ut. Vi kommer att använda en ganska liknande sak här.
Här är vad vår kod ska se ut.
#include < Gamer.h >
#include < GamerIR.h >
#include < SoftwareSerial.h >
#define NUMFRAMESSENDANIMATION 12
byte sendAnimation [NUMFRAMESSENDANIMATION] [8] = {
{B00000000,
B00000000,
B00000000,
B00000000,
B00000000,
B00000000,
B00000000,
B11111111},
{B00000000,
B00000000,
B00000000,
B00000000,
B00000000,
B00000000,
B11111111,
B01111110},
{B00000000,
B00000000,
B00000000,
B00000000,
B00000000,
B11111111,
B01111110,
B00111100},
{B00000000,
B00000000,
B00000000,
B00000000,
B11111111,
B01111110,
B00111100,
B00011000},
{B00000000,
B00000000,
B00000000,
B11111111,
B01111110,
B00111100,
B00011000,
B00000000},
{B00000000,
B00000000,
B11111111,
B01111110,
B00111100,
B00011000,
B00000000,
B00000000},
{B00000000,
B11111111,
B01111110,
B00111100,
B00011000,
B00000000,
B00000000,
B00000000},
{B11111111,
B01111110,
B00111100,
B00011000,
B00000000,
B00000000,
B00000000,
B00000000},
{B01111110,
B00111100,
B00011000,
B00000000,
B00000000,
B00000000,
B00000000,
B00000000},
{B00111100,
B00011000,
B00000000,
B00000000,
B00000000,
B00000000,
B00000000,
B00000000},
{B00011000,
B00000000,
B00000000,
B00000000,
B00000000,
B00000000,
B00000000,
B00000000},
{B00000000,
B00000000,
B00000000,
B00000000,
B00000000,
B00000000,
B00000000,
B00000000}};
#define NUMFRAMESRECEIVEANIMATION 12
byte receiveAnimation [NUMFRAMESRECEIVEANIMATION] [8] = {
{B11111111,
B00000000,
B00000000,
B00000000,
B00000000,
B00000000,
B00000000,
B00000000},
{B01111110,
B11111111,
B00000000,
B00000000,
B00000000,
B00000000,
B00000000,
B00000000},
{B00111100,
B01111110,
B11111111,
B00000000,
B00000000,
B00000000,
B00000000,
B00000000},
{B00011000,
B00111100,
B01111110,
B11111111,
B00000000,
B00000000,
B00000000,
B00000000},
{B00000000,
B00011000,
B00111100,
B01111110,
B11111111,
B00000000,
B00000000,
B00000000},
{B00000000,
B00000000,
B00011000,
B00111100,
B01111110,
B11111111,
B00000000,
B00000000},
{B00000000,
B00000000,
B00000000,
B00011000,
B00111100,
B01111110,
B11111111,
B00000000},
{B00000000,
B00000000,
B00000000,
B00000000,
B00011000,
B00111100,
B01111110,
B11111111},
{B00000000,
B00000000,
B00000000,
B00000000,
B00000000,
B00011000,
B00111100,
B01111110},
{B00000000,
B00000000,
B00000000,
B00000000,
B00000000,
B00000000,
B00011000,
B00111100},
{B00000000,
B00000000,
B00000000,
B00000000,
B00000000,
B00000000,
B00000000,
B00011000},
{B00000000,
B00000000,
B00000000,
B00000000,
B00000000,
B00000000,
B00000000,
B00000000}};
Gamer gamer;
GamerIR IR;
void setup() {
Gamer.BEGIN();
}
void loop() {
Säg hej till den andra Gamer när du trycker på START-knappen.
IF(Gamer.isPressed(start)) {
för (int jag = 0; jag < NUMFRAMESSENDANIMATION; i ++) {
gamer.printImage(sendAnimation[i]);
Delay(100);
}
Infrared.send("h");
}
Om Hej tas emot, få spela animation.
IF(Infrared.Receive() == "h") {
för (int jag = 0; jag < NUMFRAMESRECEIVEANIMATION; i ++) {
gamer.printImage(receiveAnimation[i]);
Delay(100);
}
}
}