El Jugador: Retro DIY Game Console (1 / 9 steg)
Steg 1: FAQ
Vad är El Jugador?
El Jugador är en öppen källkod, DIY video spelkonsolen, det är utformat för att sitta på Propeller-plattformen och ger gamepad, video / ljud, och SD kort anslutningar.
Hur programmerar du det?
Det är programmerad precis som en Propeller, det kan programmeras i C, spinn eller församling. Min favorit är Spin. Senare ska jag visa dig "Hello World" — hela programmet är 8 linjer!
Det har också en bootloader så du kan köra program utan att behöva programmera maskinvara. Skriver du bara ditt program, kopiera den till ett SD-kort och sätt i SD kortet i El Jugador. När det startar upp, Använd din controller för att välja det spel/program du vill spela.
Vilken typ av spel kan jag göra / spela på det?
Din fantasi (och din skicklighet) är verkligen din enda gräns. Ett par demo videor finns nedan. Grafiken är i nivå med en TurboGrafx-16. Bättre än en NES, men inte riktigt lika klar som ett SNES. Inte alla spel dra full nytta av den grafiska makten, givetvis.
Här är några av mina favorit demos:
X-Racer
Wolfenstein 3D Fancy 3D grafik Demo
Hur jämför det med andra retro spel konsolerna? Hydra
El Jugador och Hydran är mycket lika, båda baseras på samma mikrokontroller och de flesta spel skriven för hydra fungerar på El Jugador med mindre redigeringar.
Hydra är en "Diskbänk" design, men det kostar $200. El Jugador är $25 för att:
- Det behöver inte en "patron kontakt". Jag beslutade att använda en SD minneskort istället.
- Du programmera det genom att kopiera din binära till ett SD-kort istället för att använda en inbyggd maskinvara programmerare.
- Det har inte en RJ11 (telefonjack), PS/2 eller VGA-kontakt. Inmatning sker med spelkontroller, och video / ljud produktionen är Komposit (RCA-uttag).
- Det är modulära och sitter på toppen av din Propeller plattform.
Hydra kit kommer också med en hink full med extras (mus, tangentbord, gamepad, kablar, etc). För mig var den mest värdefulla delen av Hydra kit boken, även om Parallax ger boken av sig själv. Jag aldrig använt den patronen koppling, VGA eller tangentbord / mus.
Också, eftersom El Jugador är modulära, kan du dra bort propellern plattformen och ansluta en Motor Controller, LCD UI eller ens DMX I/O.
Uzebox
Uzebox är en öppen källkod spelkonsol baserad på en Atmega644. Jämfört med El Jugador, är den stora skillnaden mikrokontroller. El Jugador är 32-bitars och springa på 160 MIPS med 32K RAM. Uzebox är 8-bitars, körs på 25 MIPS och har 4K RAM. Några fler skillnader:
- El Jugador har massor (18 stift) av oengagerade, exponerade i / för samverkan med andra enheter.
- Uzebox erbjuder S-videoutgång
- El Jugador bootloader är mycket mer mogen. Jag tror Uzebox bootloader är fortfarande i Alpha.
- El Jugador använder NES styrenhetsportar, Uzebox använder SNES.
-->
Jag har aldrig lödda innan!
Även om El Jugador gör några ganska cool saker, är det lätt att sätta ihop. Den använder bara 16 komponenter (8 motstånd, 2 matcher, en kortplats, 4 knektar och pin headers). Som byggsats kommer kortplatsen före lödde, alltför.
Om detta är första gången du lödning, jag ska visa dig de verktyg du behöver på nästa steg, men El Jugador tar 15-20 minuter att montera.
Licensiering
Hårdvarudesign och firmware finns under MIT license. Downloads står i slutet av denna howto.
Jag gjorde layouten för El Jugador och baggers bidragit uppstartshanteraren SD (med lite tweaking från OBC). Bootloader är baserad på femtobasic's fsrw föremål från Tomas Rokicki & Mike Green. TACK KILLAR!