El Jugador: Retro DIY Game Console (8 / 9 steg)
Steg 8: Använder den: att göra spel
Låt oss göra vårt första program i Spin. Spin är ett högnivåspråk som utvecklat bara för propellern - det är lite av en blandning av grundläggande och C. Min bakgrund är i php och jag hittade Spin ganska enkelt och okomplicerat.
Skapa ett Program
Låt oss börja med "Hej världen":
- Hämta verktyget Propeller (windows) (Mac) (Linux)
- Här är det fullständiga Hello World-programmet:
CON _clkmode = xtal1 + pll16x
_xinfreq = 5_000_000 OBJ benämna: "tv_terminal" PUB starta term.start(12) ' starta TV-terminalen
term.Str (sträng ("Hello World")) "skriva ut Hello World
Kopiera och klistra in det programmet i verktyget Propeller och slå F8 på tangentbordet. Ser du:
(full storlek)
Klicka på knappen märkt "Spara binärfil", och spara den binära filen till din SD Card. Pop kortet i El Jugador, starta upp och markera filen. Skärmen bör säga "Hello World".
Att göra spel
Visar hur du kan göra spel är utanför ramen för denna howto, men här är några tips och resurser för att komma igång;
Hur man programmerar propellern
Propeller handboken visar hur du använder Spin och du kan Ladda ner PDF här.
Hur man gör grafik
Graphics_demo är ett bra program att förstå hur Rita grafik, linjer, cirklar, etc. Kör det som-är, sedan göra ändringar i koden för att se hur grafiken förändras.
Hur man läser registeransvarige
NES controller objektet ingår ett program som exempel, så du kan se hur man läser gamepad.
Hur man gör ljud
Det finns flera ljud objekt ute, den här fungerar bra men har du Val. Jag föreslår att du spenderar mycket tid på ljud, jag tror det är en ofta förbisedd del av speldesign som verkligen kan göra ditt spel mer rik och intressant.
Att sätta ihop
Ta en titt på andra program (länkad i föregående steg) för att förstå hur de kombinerar ljud, input och grafik för att göra ett spel.