En mycket RobotGeek Halloween (7 / 10 steg)
Steg 7: Arduino kod - golvmatta
All vår kod för denna instrucable kan laddas ner här.
Obs på alla demos Denna kod kommer att aktivera 3 digitial stift (4/7/8). Om du inte använder andra och tredje reläer, du kan använda denna kod utan ändringar, Följ bara kopplingsschema från din prop setup ovan. Om du behöver dessa 2 stift för andra ändamål ta bort de tillämpliga pinmode()
och digitalWrite()
kod i funktionerna setup och loop (se kommentarer)
Golv matta Switch - direkt kontroll
Du kan hitta koden för denna skiss i denfloorMat_direct folder
Denna kod ska fungera som en mycket enkel genomslag från golvmatta till reläer. När mattan är aktiv, tänds reläer.
Detta projekt kommer tråd golvmatta direkt till geekduino utan någon resitors. Detta innebär att mattan måste läsas med den interna pullup resitor på geekduino. När golvmatta är inaktivt, geekduino kommer att läsa en hög och när mattan är inaktiv, det kommer att läsa en låg. Detta är inversen av normal HIGH(active)/LOW(inactive) konventionen. Denna kod kommer att Invertera signalen från golvet mattan innan det skickas till reläet.
Golv matta Switch - fördröjd kontroll
Du kan hitta koden för denna skiss i den floorMat_delay
mapp
Denna kod kommer att leta efter en övergång från mattan att vara inaktiv till aktiv (dvs. mattan är klev på). När detta händer blir reläer 5 sekunder.
Genom att ändra den DELAY_BEFORE_START
definierar du kan ändra tiden mellan golvmatta pressas och reläer aktivering. Genom att ändra den och DELAY_AFTER_START
definierar du kan ändra den tid som reläer bo högt för.