Färg söker speglar (3 / 10 steg)
Steg 3: Dator vison
För kameran spårning hade jag att välja mellan två olika metoder.
1. kameran ray gjutning för att Skanna den omgivande rymden för att beräkna positionen för varje färg och vektorer som att peka på varje spegel.
Denna lösning kräver en hel del vision programmering och skulle ta ganska lång tid att installera varje gång placeras den i en ny miljö. Själva maskinen måste vara perfekt kalibrerad för att kunna hantera en absolut koordinat i rymden.
2. Placera en kamera framför spegeln och spår varje spegla sig att kontrollera färgen är det visar. Detta är en mycket enklare lösning eftersom det inte finns något behov av komplexa matematiska beräkningar. Nackdelen är att varje spegel behöver skanna alla tillgängliga färger genom att flytta spegeln till alla möjliga vinklar.
Jag beslutat att gå för lösning 2 eftersom den passar mina behov för den här installationen mycket bättre och behöver mindre programmering timmar. Enkelt är ofta bättre. Även mekaniska resolutionen speglar kan inte peka på varje position i rymden vilket skulle innebära att de tillgängliga färgerna form lösning 1 behöver redas av tillgängligheten till spegeln.