Finger powered skivspelare (4 / 4 steg)
Steg 4: programvara
Kommunikation
För att etablera kommunikation mellan arduino och en webbläsare, måste du installera vissa saker.
Jag följde Tom Igoe's post om inrättande av meddelandet. Det innebär att installera node.js och några extra bibliotek ovanpå detta. När gjort du bör kunna få tillgång till datorns serieport och läsa till och skriva från den i en webbläsarmiljö.
Nedan är skriptet servern måste du köra (test.js).
Att köra i noden gå till terminal:
nod test.js /dev/tty.usbmodem1421 (där/dev /.. står för den seriella porten som du vill lyssna på)
den borde returnera:
porten öppen. Datahastighet: 9600
Ljud
Jag använde av Web Audio API som "ger en kraftfull och mångsidig system för att kontrollera ljud på webben". Det fungerar på senaste webbläsare och du kan koda det i JavaScript som gör det lätt att använda.
Audio-delen har två huvuddelar ljud:
1. beats: kontrolleras av potentiometer 1 (ändra beat) och kodas som sådan att det loopar.
2. repor: kontrolleras av två reglaget potentiometrar (1 för få / volym cutoff och 1 för pitch). Prover kan ändras genom att kontrollera andra ratten potentiometern.
Nedan är den HTML-fil med JavaScript-kod. Ljudfilerna inkluderas inte. Jag använde en del poster från striden för slag och repor. En ljudfil kommer naturligtvis att göra. Min son gillar att leka med inspelningar av sin egen röst.
Visualisering är gjort i en HTML-tagg som duk, Positioneraren är en färgad html div-taggen.