Flyga 3D med ett plan som modell (9 / 11 steg)
Steg 9: Hover
Hover ser modellen i en vertikal inställning, med hjälp av kraften i motorn och alla styrsystem att hålla den stadigt. Ingen del av skrovet är flyger alls, och inriktningen från stöttan är den enda bevekelsegrund kraft. Styrning och korrigering tillhandahålls av prop tvätta bara, och med träning, mindre kontroll input är nödvändigt eftersom piloten föregriper nedgången av modellen från hover att korrigera dess inställning innan det blir för långt ur form. Stora eller mycket ljus modeller med stora kontroll ytor är oftast den mest kapabla, men nyckeln finns massor av motoreffekt.
Dess väsentliga ha några i reserv att klättra ut från hover, eller åtminstone kontrollera en långsam nedstigning bakåt. Medan typ chock reklambladsdesigner kan dras rakt in i en hover från en vägg, kvittar många piloter modellen till en låg och långsam Harrier, stadigt ökar anfallsvinkel tills modellen är vertikala och hängande på prop. Du når förmodligen aldrig ett gasreglage punkt där flygplanet står stilla längs den lodräta axeln, och fina gasreglaget från en pålitlig motor är viktigt.
Styra modellen med rodret (många kommer att gynnas av en liten rätt roder och höger skevroder hölls i att motverka vridmoment), och om hover är magen i, kom ihåg att flytta roder pinne mot släppa vingen att korrigera drivan. Vara beredd att backa modellen i golvet i ett tidigt skede för att lära sig denna manöver; en hög nivå Hover har praktiskt taget ingen av effekten av en låg nivå en med rodret knacka på golvet. Det finns en variant på Hover: Pogo, som beskriver en hovringsknapp som ständigt stiger och sjunker.