Flyga 3D med ett plan som modell (3 / 11 steg)
Steg 3: fallskärm
Enorma mängder av hiss kasta krävs att få styrfenor till denna punkt aerodynamiskt, mycket fler kast än är praktiskt för normal flygning. Det innebär oftast en kurs switch in på en 3D-position, men mer erfarna piloter kan hantera detta med elektroniska exponentiell. För att utföra fallskärmen, dumpa flyga en mycket kort ner linjen på tomgång från höjd och snabbt dra full upp till snabbt farten. Med skevroder korrigering genom de första stegen som behövs hittar du att modellen kommer att slå sig ner till flytande flyg. Styrning kan ske tack vare den återstående dragkraft från stöttan tvätta över rodret, och någon vinge gunga kan blandas ut med lite spoileron, dvs både skevroder flytta något uppåt med hissen.
Observera att detta är motsatt normala kopplade klaffar och hiss kontroll. Avsikten är att stall svansen och de camber vingen tills modellen kvittas. Avsluta fallskärm med en långsam ökning till flygande hastighet eller överföring till en Harrier nära marken för effekt. En bakåt C av G med så mycket hiss kasta som fysiskt möjligt är fördelaktigt. Hoppa fallskärm kan också utföras från en inverterad post. Makt kan läggas att åter placera över fältet, hjälpa spårning eller platta flygkroppen vinkeln ytterligare, men för mycket makt kommer att resultera i ett vattenfall eller liknande oberäkneligt flygning och producera fart som är ovanför ståndet.