Förfarandemässigt genereras träd (4 / 10 steg)
Steg 4: Innan vi går vidare...
Inom dessa sista några steg, kommer att små ändringar i logik ge väldigt olika slut resultat. När du slutför detta Instructable, har du den kunskap du behöver att skapa dina egna variationer eller art av träd.
Tänk på thew olika typer av växter du vill göra och det grundläggande mönster som de följer när de växer. De flesta växter följer ett ganska enkelt mönster.
Här, till exempel, har jag gjort en "kaktus", fortfarande använder samma grundläggande system av sfärer och cylindrar. Vad jag gjorde var att följa ett mönster av: för mesta, fortsätta växa. Del av tiden, delas ut vid en 90 graders vinkel i en slumpmässig riktning, och ibland stannar.
(Du kan anpassa det på Thingiverse på http://www.thingiverse.com/thing:1637232)
Nu kanske du tänker för dig själv, Tänk om det fanns ett sätt att uttrycka dessa mönster i ett mer allmänt sätt. Det är där Lindenmayer Systems kommer.
L-system, använda som de kallas för kort, en kod av bokstäver, slående påminner om en DNA-kod. Du kanske har en bokstav som anger om du vill fortsätta gå rak, en bokstav som anger du att vända vänster, och så vidare.
Medan jag inte använda L-system i mitt exempel, är de värda att läsa på eftersom de ofta används i processuella generation http://mathworld.wolfram.com/LindenmayerSystem.htm...