Från modellen till pappersbruk (med HSM för att få din design från datorn till maskin sängen) (6 / 10 steg)
Steg 6: Programmera din del(ar)
Snarare än att försöka förklara alla steg i programmering verktygsbanor för din del(ar) jag ska göra det lätt... bara titta på denna VIDEO! Det är bara 23 minuter lång och tar dig steg för steg genom den setup, bearbetning operationer, simuleringar, och bokföring av ditt jobb! Seriöst... det är så lätt. HSM är ganska intuitivt när du räkna ut arbetsflödet ändra operationer, verktyg, etc. det går verkligen snabbt och enkelt. Jag rekommenderar att titta på video för att få en överblick och sedan ha den tillgänglig att hänvisa till som du programmera din egen del. Videon är främst inriktad på 2D bearbetningar, men samma grundläggande principer gäller 3D verksamhet.
< iframe allowfullscreen = "" frameborder = "0" höjd = "315" src = "/ / www.youtube.com/embed/bk8S5Cc9iGI" bredd = "560" >< / iframe >< br >
Några saker att ägna stor uppmärksamhet åt under denna process - (faktiskt det bör allt) men det kan vara lätt att förbise dessa aspekter:
-WCS (arbete koordinatsystemet) - Välj detta noggrant som det kommer att avgöra det relativa förhållandet mellan din del och spetsen av verktyget. Vara särskilt flitig när att placera din WCS om du har flera sidor att maskin och ditt lager är att bearbetas bort - du kan behöva ändra din WCS flera gånger!
-Bearbetning gräns - kommer att detta avgöra graderna där verktyget kan nå. Du kan använda detta för att begränsa bearbetning till specifika områden i din del om du inte vill bearbeta hela den delen med en viss operation. Du kan använda verktyget skiss för att skapa dessa gränser.
-Bearbetning höjder - liknande bearbetning gränsen, men i Z-axeln. Du kan använda detta för att begränsa skärpedjupet vissa operationer.