Gamemaker: Att göra Cooldowns för förmågor (2 / 4 steg)
Steg 2: Programmering eldklot att skjuta
Vad vi ska göra här är att göra skjuta eldklot, men bara när cdActive blockera visar. I huvudsak detta ger blocket en cooldown, säger: du kan inte skjuta om det inte är på cooldown. Så, först gör vi en "när denna mage skapas" kommandot, och i den, sätter vi "set var_fireball till 1". Detta säger att du kan skjuta när han skapas. Nästa, vad vi ska göra är evenemanget "Tryck på space" vi kommer att säga "om var_fireball" är lika med 1, då vi kommer att sätta den lika med 0, (vilket gör det gå på "cooldown"). Sedan ska vi göra ett larm för 150 steg, motsvarar 5 sekunder. När larmet utlöser, ska vi ge var_fireball 1, så kan spelaren använda fireball igen. Slutligen kommer vi att skapa en glidande instans av objektet eldklot på 0, 0 relativ, på riktning "riktning". Detta kommer att orsaka eldklot att gå i den riktning du står inför.
Detta bör alla programmeras in i spelaren, aka mage. Nu kan vi skjuta, vilket ger en gräns för hur ofta han kan använda eldklot, var 5 sekunder. Det finns dock ett problem. Den person som spelar spelet kan inte se när det är på cooldown!