Geometriska fraktaler i mixer, tryckt med glödande kol (1 / 9 steg)
Steg 1: Blender Array modifierare - den mest viktigt steg!
0. start blender! Grundläggande saker: håll rullningshjulet och dra för att bana runt modellen. Bläddra om du vill zooma. Håll shift och scroll-hjulet/mellersta musknappen för att panorera. I fönstret 3d: Högerklicka gör urval. Vänster-klicka godkänner ändringarna, och är sällan den första knappen du träffar :| Om du vänsterklicka i 3d-fönstret "markören", eller det lilla röda och vita cirkeln position, flyttar. Det är ok, kan du alltid återställa positionen för markören med hjälp av SKIFT-s. Markören blir mycket användbar för positionering objekt och liknande. Också dess användbart skriver "a" att växla mellan att markera alla eller avmarkera alla.
1. se till att du är "objekt läge." Objekt i läget kan du välja olika maskor och makroskopiska saker till dem: flytta dem, animera dem, göra relationen dem emellan. "Redigera Mode" kan du ändra mikroskopiska saker: form av mesh, antalet hål eller jämnhet i mesh. Tryck tabb för att växla mellan objektet och redigeringsläge.
2. lägga till en "Tom" i blender scenen: Hit mellanslagstangenten och skriv 'Lägg till tomma.' Välj pilar. Tre svarta vinkelrätt pilarna märkt x, y och z ska visas där den röda och vita cirkeln är.
3. lägger till modifieraren Array kuben: väljer du kuben, (med en rätt klick!), i den vänstra panelen, (panelen egenskaper) klickar du på symbolen liten skiftnyckel (modifierare). Markera matrisen. Detta öppnar en sub panel med olika knappar och parametrar som styr matrisen. Avmarkera relativ förskjutning, som är standard, och kontrollera objektet Offset. Klicka på den grå rutan (med en liten orange kub i det) under objektet Offset. En lista över alla objekt i scenen, förutom kuben, kommer att sjunka. Välj "Tom". Detta är standard namn blender tilldelar.
4. spela: det är det! Nu kan du välja tomt i 3d-fönstret och flytta den, skala den, rotera den och skapa alla möjliga härliga fraktal spiraler eller kapslade matryoshka dockor. Du kan justera antalet kopior i matrisen ("räkna"). Du kan också göra en kopia av matrisen genom att klicka på knappen "Kopiera" i panelen array. Detta kommer att göra en kopia av matrisen du just gjort. Om du associerar detta med en annan tom kan du göra några ganska knasig mönster. Sådana enkla verktyg, så många möjligheter. Kolla in några av bilderna i det första steget att se några exempel.
Nästa steg är ett gäng redigering och mixtra detaljer att göra en modell som faktiskt kan skrivas ut och är smidig och fin:
koppling med basenheter -> tillämpa subsurface modifierare för visuell kontroll av form -> tillämpa array modifierare -> cap ändar--> tillämpa subsurface modifier -> check mesh -> export stl
Jag går in i massor av detaljer, förutsatt att du aldrig har använt mixer och inte vill fastna på riktigt irriterande saker som inte är uppenbara, liksom hur du markerar ansikten eller en kant loop, etc.