Geometriska fraktaler i mixer, tryckt med glödande kol (2 / 9 steg)
Steg 2: Ansluta matrisen
Antar att du hittat ett snyggt mönster och vill nu göra ett fysiskt objekt med en 3d-skrivare. För att göra ett objekt som inte faller isär, måste kuberna vara ansluten.
Här är där jag börjar att beskriva specifika operationer unika för denna modell och de estetiska val jag gjorde när du skapar den. Den grundläggande idén är att använda vertex knäppa och inställningen "merge" i matrisen modifieraren att gå med i enheter tillsammans för att göra ett objekt.
1. vända kuber till fyrkantsrör: Välj kuben, slå 'tab' till gå in redigeringsläget. De enskilda delarna av mesh syns nu: ansikten, kant, hörn. Växla till ansikte-läge genom att trycka ctrl-tab, eller att klicka på den lilla kub-med-orange-ansikte-ikonen i nedre kanten av 3d-fönstret. Markera två ansikten (Högerklicka) och sedan trycka "x" eller "Radera" och slutligen skriver 'f' för att bekräfta borttagningen av ansikten.
3. göra alla geometri i matrisen Snapable. Matrisen Modifier panelen, klicka på den lilla triangeln för att göra hörnen i alla element i matrisen aktiva, så att de kan "snapin-."
4. med Vertex snappning: Klicka på magnetikonen liten för snappning, och bredvid det välja Vertex. Nu vänsterklicka på en brytpunkt, skriv "g" för hastigt. Nu när du drar musen flyttar det vertex. Med vertex-knäppa aktiv hoppar vertex"" till exakt matcha positionen för en annan vertex. Högerklicka om du vill acceptera den nya platsen för vertex.
I detta fall beslutat jag att bara ansluta till de två inre hörn, och lämna till andra dem öppna.
5. set dokument på panelen Array Modifier: Aktivera kryssrutan "koppla" kommer att göra brytpunkter inom visst avstånd säkringen. När modifieraren används (i slutet) blir objektet ett sammanhängande nät. Ett alternativ till detta är att endast använda vertex knäppa för att försäkra att hörnen är exakt på samma ställe, och efter tillämpa modifieraren med kommandot 'ta bort dubbel' effektivt koppla någon sammanfallande hörn. Observera att om du anger avståndet för sammanslagning till hög, kan det gå ihop saker du inte vill att ämna. Detta är särskilt viktigt med skalning matriser med mycket små element.