Gest-kontrollerade Pac Man med Arduino & Grove gest modul (2 / 8 steg)
Steg 2: Delar jag använde
Som jag vill att alla i huset kan se mig spela min DIY "Arduino" spel Pac-man, jag vill inte det ska vara för liten. Så är det första jag behöver en stor skärm.
Controller - jag använde Seeeduino v4.2 en Arduino-kompatibel styrelsen, det anser jag som en av de bästa Arduinos, mycket stabil, lätt att använda, och även avsluta snygg, kommer mycket praktiskt för de flesta av arduino baserat projekt.
Display - i detta fall använde jag 4 x Ultrathin 16 x 32 röd LED Matrix Panel att göra en 64 x 32 / 307.5 mm X 165.8 mm LED-skärm.
Indikator för poäng - att göra ett spel betyder att det måste vara en indikator för poäng, så jag behöver ställa in en extra skärm att spela rollen som räknar poängen och timing. I mitt perspektiv en I2C LCD skulle vara ett bra val eftersom det inte kommer att störa panelen LED Matrix, som använder SPI gränssnitt för dataöverföring. Också var det lättare för mig att göra program baserat på Arduino IDE. Jag är en nybörjare i C språk BTW (om det finns bättre sätt att göra det du kan kommentera nedan så vi kan diskutera om det :)
Spelkontroll - som för spelkontroll, tänkte jag på en ganska intressant sätt att uppnå det. Så jag fik befria för den traditionella Gamepad eller Joystick, istället valde jag en mycket spännande modul - GROVE - gest. Du kanske inte känner till det, men tro mig, thans är verkligen den mest kul av del-kommandot i Pac-man med olika gester, hålla behandlingen och du vet vad exakt är detta Grove - gest och hur det fungerar, det finns också en video nedan.
Ljudeffekter - en enkel summern kunde göra jobbet.
Andra - om du har tillgång till resurserna som 3D-utskrifter eller laserskärning, kan du DIY fall till ram upp hårdvara bitarna.