Göra ditt ansikte (2 / 9 steg)
Steg 2: 3D modell Manipulation
Efter att ha arbetat med detta är några gånger nu jag föreslår verkligen gör ditt bästa för att få en god kvalitet 3D modell av 123D fångst, det svårt att forma ansiktet korrekt efteråt.
Först använder vi MeshMixer (jag använder meshmixer 07 uppdatering 3) för att rensa upp modellen och släta ut alla ytor. Detta program är mycket lätt att använda. Håll ALT-tangenten att ändra vyn. Markera de extra delarna i modellen med "och dra en slinga runt dem. Tryck på x för att ta bort. När du har extra grejer bort kan vi jämna eller ändra ansiktet. Kolla in bilderna nedan, de kommer att gå igenom denna process för.
Helt enkelt välja funktionen slät och börjar att ändra modellen. Du kan ändra storlek och styrka av utjämning pad. Bara leka med den. Jag är inte ett proffs på detta, jag trasslat bara runt tills det såg ok. Jag skulle föreslå att använda funktionen utjämning minimalt eftersom för mycket mitt ansikte ser falska.
Du kan också addera eller subtrahera material. Känn dig fri att ge dig själv en näsoperation. Upp i mitt huvud var förstörd i min 3D modell, det var inte ett problem eftersom allt jag behövde var ansiktet. Jag helt enkelt planat ut modellen i regionen. Resten kommer att få avhuggna.
Slutligen i meshmixer 07 uppdatera 3, det finns ett alternativ för en plan klippa. Flytta runt tills bara den del du vill för mask. Bilderna nedan kommer att göra detta steg klart.
Nu har vi 3D-modellen för mögel. Exportera detta som en .stl-fil så att vi kan generera gcode för CNC mill.
Alternativ metod
Här ska vi använda "Hexagon 2" som är tillgänglig för gratis nedladdning från DAZ 3D. På samma sätt kan vi välja poäng och radera ut extra grejer.
Importera filen .obj. Du kan rotera modellen med alternativ längst ned på skärmen. Klicka på modellen och sedan klicka på "Välj punkter (F4)" kan du nu välja ut de extra delarna av modellen och ta bort dem. Det är lättare att ändra till lassoverktyget (strax under knappen "auto väljer". Högerklicka med musen för att rita en lasso. Tryck på "Radera" för att ta bort punkterna.
Jag tog bort nästan allt men mitt ansikte (och lite extra). Jag la sedan en ruta (3D primitiver -> kub) och flyttade den (Klicka på kuben och ändra egenskaperna till höger) tills det hackade ut rätt mängd av mitt ansikte för mask. De två delarna lades sedan tillsammans med en yta booleska tillägg (ytmodellering -> Boolesk operation). Markera objektet och välj sedan booleska operationen. Klicka nu på kuben. Ge det en stund att arbeta. En konstig tillägg kan göras, men titta i egenskaperna till höger, ser du en massa cirklar och kvadrater med olika blå områden. Detta representerar de olika drift alternativ. Jag valde normal Lägg till funktionen (alla blå) så att det håller allt.
Detta gjorde en fin platt bottenyta. Du kan nu ta bort om du delar eller lämna dem i beroende på din CNC-program. Igen, exportera som en .stl-fil.
Annan programvara
Någon annan programvara (som mixer eller Autodesk 123D apps) som gör det möjligt att manipulera 3D-modeller kan förmodligen du göra detta steg.
I nästa steg kommer vi konvertera modifierade 3D-modellen till gcode för CNC'ing.